خبرسخنرانی هافقط خبرنشست ها و همایش هانظرات اقتصادی

آیت الله مصباحی مقدم در جمع اقتصاددانان و صنعتگران حامی آیت الله رئیسی: ما نیازمند اصلاح نظام بانکی و بانک مرکزی هستیم، بانک مرکزی کیسه دولت شده است.

به گزارش ایسنا، آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در همایش صنعت و خودرو ستاد مردمی سید ابراهیم رئیسی گفت: نفت را باید سرمایه‌گذاری کرد نه هزینه. هزاران ملیارد دلار از آغاز پیدایش نفت در بودجه آمده و خرج شده و بخش کمی از درآمد نفت تبدیل به سرمایه ملی شده است و بخش بیشتری به هزینه جاری تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: دولت در این مدت برای تامین منابع مالی خود یا اوراق توزیع کرده یا از بانک مرکزی استقراض کرده است ولی با این کار آسیب زده و آن تورم شدید و توزیع ناعادلانه درآمد اغنیا و فقرا و نیز بین حقوق‌بگیران بوده است. در سال‌های تحریم استقراض از بانک مرکزی برداشتن از جیب ملت است.

مصباحی مقدم افزود: وقتی بنگاه‌ها کوچک و تعطیل شدند لذا دیگر نمی‌شد از آنها مالیات گرفت که درآمد دولت افزایش یابد. اما می‌شد تامین سرمایه را از راه صرفه‌جویی در مصرف انرژی امکان‌پذیر کنیم. فقط در مصرف گاز بیش از اتحادیه اروپا هستیم. معتقدم اصلاح الگوی مصرف در صنعت، حمل و نقل و خانوارها امکان دارد و یک صرفه‌جویی ۵۹ درصدی انرژی را اگر انجام دهیم آنوقت می‌توانیم انرژی و مشتقات را صادر کنیم.

وی گفت: از راه فروش نفت خام که اکنون هم ادامه دارد باید سرمایه‌گذاری شود تا صنعت‌گران ما بتوانند از این منبع تغذیه کنند و کسب و کار را رشد دهند. ما نیاز به نقشه راه داریم و تاکید می‌کنم که در بدو راه باید بودجه را اصلاح کرد.

وی اظهار کرد: استقراض ملی مشکل ندارد اما باید در قالب‌های شرعی جمع‌آوری نقدینگی انجام شود و اگر این اتفاق بیفتد نیاز به اتکا به نفت وجود ندارد.

مصباحی مقدم تاکید کرد که ما نیازمند اصلاح نظام بانکی و بانک مرکزی هستیم. بانک مرکزی کیسه دولت شده است. باید استقلال بانک مرکزی را برگرداند. نیازمند اصلاح بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی‌مان هستیم. همچنین باید توزیع درآمد را اصلاح کنیم.

وی بیان کرد: آقای رئیسی که مورد حمایت بسیاری از اقشار و اقتصاددانان است در مناظره سوم، برنامه اقتصادی دولتشان که دوستان برای ایشان در نظر گرفتند را بیان کنند. البته ایشان پاسخ‌های خوبی داشتند و اخلاق‌مدار رفتار کردند اما علاوه بر محبوبیتی که به واسطه جایگاه‌هایشان دارند، نیازمندند برنامه ۴ ساله دولت خود را بیان کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا