خبرفقط خبرنشست ها و همایش ها

سمینار علمی عدالت اقتصادی از منظر امام خمینی (ره) با حضور آیت الله مصباحی مقدم برگزار شد.

شهرری- ایرنا- سمینار علمی «عدالت اقتصادی از منظر امام خمینی (ره)» چهارشنبه شب با حضور کارشناسان اقتصادی در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این سمینار علمی گفت: یکی از مصادیق عدالت توزیع عادلانه فرصت‌ها است و امکان دارد در اندیشه غربی عدالت اجتماعی پدیده ای جدید باشد ولی در اندیشه اسلامی از نخست وجود داشته است.

وی اظهار کرد: یکی از مظاهر عدالت در بیانات امام راحل حمایت از محرومان و مستضعفان است. یک نکته ای در مورد فقر است که امیرالمؤمنین (ع) در روایتی آورده اند فقر منجر می شود انسان باهوش قدرت ابراز درد خودش را از دست بدهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه به مفهوم عدالت اشاره کرد و گفت: مفهوم عدالت در دو جمله در روایات ما آمده یکی «وضع کل شیئا در موضعه» یعنی هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد عدل است و خداوند آسمان و زمین را بر مبنای عدل آفریده است.

وی افزود: از آغاز اسلام تا کنون فرصت تحصیل برای همه مهیا بوده و آن را برای همه فراهم می کردند و دریغ نمی کردند که چون کسی پول ندارد نمی تواند تحصیل کند و اتفاقا بیشترین علمای ما روستازادگان هستند.

مصباحی مقدم همچنین با بیان اینکه یکی از فرصت های اجتماعی اشتغال است، ادامه داد: یکی از نکاتی که کلام حضرت امام نشان می دهد این است که شکاف طبقاتی غیر قابل تحمل بوده و البته مبنای بیانات امام سوسیالیت نیست، کتاب خدا و سنت رسول الله (ص) است.

وی در ادامه با تاکید براینکه بهترین راه برای فقرزدایی ایجاد شغل و بدترین راه پول پاشی است، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد اجرا شود. در این صورت حقی که ثروتمندان باید ادا کنند و در این سالیان زمین مانده ادا می شود؛ وگرنه فقر از بین نمی رود.

مصباحی مقدم در ادامه با بیان اینکه دولت و مجلس برای فقرزدایی جدی باشند، افزود: هدفمندی یعنی به موضع نیاز اصابت کند و یک وقت باید با دادن شغل و مهارت آموزی طرف را بکشانیم به سمتی که خودش را بالا بکشد. بهترین راه و چیزی که عزت مؤمن را تأمین می کند این است.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا