فقط خبرنشست ها و همایش هاکمیته فقهی سازمان بورس

آیت الله مصباحی مقدم: همه ابزار‌هایی که در بازار سرمایه به کار گرفته می‌شود، از نظر فقهی بررسی و کارشناسی شده است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز در نشستی خبری مصوبات این کمیته تخصصی را در سال ۹۹ تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در نشست خبری افزود: کمیته فقهی سازمان بورس با ترکیب ۵ نفر صاحب نظر در فقه، یک حقوقدان و یک اقتصاددان و دو نفر از فعالان بازار سرمایه از سال ۱۳۸۶ تشکیل شد و تاکنون ۲۲۴ جلسه تشکیل داده است.

مصباحی مقدم گفت: در سال جاری تقریبا هر دو هفته یک بار و در مجموع ۲۱ نشست کمیته فقهی برگزار شد و در این جلسات، مصوبات ابزار‌های مالی اسلامی جدیدی طراحی و به تصویب رسید.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این ابزار‌ها بازار سرمایه را عمق بخشیده و منافع ابزار‌های مالی بصورت ملی هم استفاده شد و از جمله دولت امسال ۸۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر کرد.

وی از استفاده دولت از اوراق مرابحه عام برای تامین مالی خرید‌های خود خبر داد و گفت: شرکت‌های غیر دولتی هم استفاده زیادی از این ابزار‌ها کردند.

آیت الله مصباحی مقدم طراحی ابزار‌های مالی جدید تحت عنوان اوراق منفعت مبتنی بر عوارض آزادراه‌ها، اوراق مرابحه تامین مالی فعالیت‌های پیمانکاری برای خرید و فروش کالا با دارایی پایه فعالیت پیمانکاری، پذیره نویسی اوراق مرابحه به کسر که قیمت آن پایین‌تر از قیمت اسمی قرار گیرد، اوراق سلف برای تامین مالی بخش مسکن مشابه تامین مالی اوراق سلف گندم، خودرو و امثال آن به شرط تعیین قیمت قطعی در سررسید مشخص شده، و اوراق منفعت برای تامین مالی شرکت ملی نفت ایران برای استخراج میادین گازی فاز ۱۲ پارس جنوبی را از جمله مصوبات کمیته فقهی سازمان بورس اعلام کرد.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس، اجازه انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق منفعت به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، اجازه انتشار اوراق گواهی صرفه جویی انرژی به وزارت نیرو، اجازه انتشار اوراق بیمه اتکایی به بیمه ایران و تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی با هدف جلوگیری از زیان سرمایه‌گذاران خرد را از دیگر فعالیت‌های کمیته فقهی بورس عنوان کرد و گفت: با صدور مجوز انتشار اوراق مرابحه عام با سود شناور نیز بدلیل اینکه طبق نظر فقهی اکثر مراجع تقلید باید نرخ سود در ابتدای عقد قرارداد معلوم باشد مخالفت شد.

وی بررسی و جایگزینی دارایی پایه در قرارداد‌های آتی کالا برای پوشش ریسک نوسانات قیمت و همچنین تبیین ماهیت سهام از نظر فقهی را از دیگر اقدامات کمیته فقهی بورس در سال ۹۹ برشمرد و افزود: با تببین ماهیت فقهی بورس، امکان اجاره دادن سهام به سهامداران فراهم شد و شرکت‌های بزرگی در بورس در سال جاری از این امکان استفاده کردند و از جمله شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت صنایع مس، گلگهر، پتروشیمی خلیج فارس، پالایشگاه اصفهان، شیمی قرن، بهمن دیزل، صبا تامین، سیمان تامین، پتروشیمی تندگویان و نفت و گاز پارسیان از این محل اوراق سهام اجاره‌ای منتشر کردند.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا