خبرفقط خبرنظرات اقتصادی

آیت الله مصباحی مقدم مطرح کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی و مقاوم‌سازی اقتصاد؛ درس‌های مسئولان از دوران ترامپ

آیت الله غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره پایان دوران ترامپ و تبدیل سیاست فشار حداکثری علیه ایران به شکست حداکثری گفت: بنای دولت‌های آمریکا به خصوص دولت ترامپ فلج کردن ایران و اقتصاد کشور بود. البته دولت اوباما هم ابتدا بر این نظر بود و خانم کلینتون هم بر روی همین عنوان تحریم‌های فلج‌کننده تکیه کرد اما پس از توافق برجام، به حسب ظاهر، تعدیلی در رفتار آمریکا رخ داد اما واقعاً همان زمان هم آمریکایی‌ها به دنبال حل مشکل نبودند.

محقق نشدن اهداف آمریکا از فشار حداکثری

وی افزود:‌ پس از اینکه ترامپ روی کار آمد همه توافقات و قول و قرارها را زیر پا گذاشت و از برجام خارج شد. مسئله مهم‌تر از خروج آمریکا از برجام این بود که دولت ترامپ همه بانک‌ها و شرکت‌‌ها در کشورهای مختلف را تحت فشار قرار داد که اگر با ایران کار کنند مشمول جریمه‌های سنگین می‌شوند و دیگر نمی‌توانند با آمریکا کار کنند و تمام تلاش او در این چهار سال فلج کردن ایران با سیاست فشار حداکثری بود.

مصباحی مقدم بیان کرد: اما لطف خدا، هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و ایستادگی و مقاومت ملت ایران موجب شد که این خواسته ترامپ تحقق پیدا نکند بلکه با شکست مفتضحانه روبرو شود. ترامپ وقتی پس از اعمال انواع و اقسام فشارها و تحریم‌ها، دید هیچ ابزار و اهرم دیگری برای فشار به ایران ندارد، شخصیتی مانند سپهبد قاسم سلیمانی را به شهادت رساند یا سپاه پاسداران را تروریست اعلام کرد که همه اینها نشان از عجز و استیصال کامل دولت آمریکا در مقابل ایران داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: به اعتقاد من ترامپ شکست مفتضحانه‌ای در برابر ایران خورد و این امر برای همه دنیا روشن شد. البته امیدواریم با خروج ترامپ از کاخ سفید، تا حدی اوضاع اقتصادی بهبود پیدا کند و تعدیل شود اما نکته مهم این است که ملت ایران و مسئولان کشور به هیچ وجه نباید به دلسوزی و همراهی بیگانگان و دشمنان برای بهبود شرایط داخلی کشور دل ببندند، بلکه باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده حداکثری کرد و اقدامات و برنامه‌های ما در جهت تحریم‌ناپذیری و ضربه‌ناپذیری اقتصاد ایران باشد تا هرگونه اثربخشی تحریم‌ها از بین برود.

فشارهای ترامپ و ضعف‌هایی که در داخل آشکار شد

آیت الله مصباحی مقدم در پاسخ به این سؤال که فشار حداکثری آمریکا چه ضعف‌های داخلی کشور را آشکار کرد، گفت: ضعف‌های روشنی در این دوران برای ما مشخص شد. اولین ضعف این بود که نشان داد ما باید ‌به ظرفیت‌های ملی، نیروی انسانی نخبه، استفاده بهینه از انرژی و صدور فرآورده‌های انرژی بیش از پیش توجه کنیم.

وی افزود: ضعف دیگر این بود که در اثر این فشار حداکثری کسری بودجه در بودجه عمومی دولت مشاهده شد و نرخ تورم به شدت بالا رفت و جهش‌های ارزی به دنبال آن به وجود آمد لذا بخش مهمی از این آسیب‌ها حکایت از این ضعف‌های داخلی دارد.

مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه این ضعف‌های داخلی حتماً باید برطرف شود، گفت: همانطور که سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقتضا می‌کند باید اقتصاد خود را در جهت ضربه‌ناپذیری، مقاوم‌سازی کنیم. همچنین درس دیگری که می‌توان گرفت این است که نباید بودجه را وابسته نفت کنیم.

تجربه مثبت اجماع داخلی در مواجهه با‌ آمریکا 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ضرورت استفاده از تجربه مثبت اجماع داخلی میان دولت و مجلس و بیشتر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی پس از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در ۱۹ دی و تبیین سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، در مواجهه با آمریکا گفت: اصولاً اجماع داخلی در میان مسئولان اولاً مایه دلگرمی مردم می‌شود و از نظر روانی فضای مثبتی را در جامعه ایجاد می‌کند. ثانیاً به دشمنان ملت ایران و جمهوری اسلامی یک پیام محکم و واحد می‌دهد که اگر هرگونه تحریم و تهدیدی متوجه ایران کنند ایران یکپارچه در مقابل شما می‌ایستد و به مانند مشت محکمی بر دهان شما می‌شود.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا