خبرفقط خبرنظرات اقتصادی

آیت الله مصباحی مقدم: دولت هزینه‌های خود را از طریق مالیات تامین کند.

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: بخش‌های زیادی در کشور وجود دارد که از آن‌ها مالیات اخذ نمی‌شود.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: بنا به آمار منتشر شده ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که نه فروخته و نه اجاره داده می‌شود.

وی افزود: صاحبان این مسکن‌ها منتظرند تا قیمت‌ها بالاتر رفته و بعد اقدام به فروش یا اجاره کنند.

مصباحی مقدم گفت: برای ساخت اینگونه مسکن‌ها از منابع ملی هزینه شده,، ولی با راکد نگهداشتن آن‌ها و سرمایه آن‌ها هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود بطوریکه صاحبان این خانه‌ها سودکلانی می‌برند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ما در کشور شغلی به نام دلالی داریم، گفت: افرادی که در خرید و فروش مسکن، ارز، سکه و زمین و خیلی چیز‌های دیگر دست دارند درآمد‌های کلانی دارند بدون اینکه مالیات پرداخت کنند.

وی با اشاره به اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی گفت: برخی افراد سپرده معینی در بانک داشته و برای امرار معاش خود سود سالیانه دریافت می‌کنند که این افراد مشمول مالیات نیستند,، اما افرادی هستند که هزاران میلیارد تومان سپرده‌گذاری بانکی دارند، بدون اینکه مالیاتی پرداخت کنند.

این نماینده اسبق مجلس ادامه داد: این افراد سالیانه سود هنگفتی از سپرده‌های خود دریافت کرده و این سود برای آن‌ها بدون هزینه است,، زیرا آن‌ها هزینه کارگر یا هزینه بیمه کارگر پرداخت نمی‌کنند، یا حتی محصول تولیدی ندارند,، اما سالانه سود هنگفتی دریافت کرده و بر انباشت ثروت آن‌ها افزوده می‌شود.

مصباحی مقدم گفت: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه نوع دیگری از مالیات است که در حدود ۱۸۰ کشور تجربه خوب و موفقی داشته و جلوی بسیاری از مبادلات دلالی را می‌گیرد و برای دولت‌ها نیز درآمد به همراه دارد.

وی در خصوص مالیات بر مجموع درآمد نیز گفت: برخی از افراد فقط یک شغل و یک درآمد دارند و مالیات خود را هم پرداخت می‌کنند، اما افرادی هستند که از ده راه درآمد کسب می‌کنند.

مصباحی مقدم افزود: این افراد هم حقوق بگیر بوده و هم در جا‌های مختلفی مانند سهام، اجاره دادن منزل و یا اجاره ماشین، سپرده بانکی و جا‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده و مجموع درآمدی دارند که آن‌ها را از افراد متوسط جامعه جدا می‌کند.

وی گفت: درآمد این افراد باید شفاف شده و آن‌ها باید مالیات بر مجموع درآمد پرداخت کنند تا فاصله آن‌ها با افراد متوسط جامعه کم شود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه در جامعه حدود ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم افزود: امروز ابزار‌های پیشرفته‌ای برای شناسایی بدهکاران مالیاتی بوجود آمده و تمام داد و ستد‌ها و فعالیت آن‌ها زیرنظر سازمان مالیاتی قرار می‌گیرد.

وی گفت: اخذ مالیات از طرف سازمان مالیاتی با زحماتی همراه است که دولت‌ها از این زحمات فرار می‌کنند که البته گاهی مدیران دولتی در این فرار‌های مالیاتی ذینفع هستند.

مصباحی مقدم افزود: باید کارمند‌ها تشویق شوند تا مالیات برحق از افراد گرفته شود و دولت به وسیله مالیات هزینه‌های خود را تامین کند.

مصباحی مقدم خاطر نشان کرد: مجلس هم باید در زمینه اصلاح ساختار مالیاتی پیشگام شود که ظاهرا امسال مجلس به دنبال تصویب مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموعه درآمدهاست.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا