اتحادیه اقتصاددانان جهان اسلامخبرفقط خبر

آیت الله مصباحی مقدم در گفتگو با تقریب: کشورهای اسلامی ابتکار عمل مبارزه با کرونا را در دست گیرند

آیت الله مصباحی مقدم، نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار تقریب با اشاره به موضوع کنفرانس وحدت امسال که با محوریت مبارزه جهان اسلام با بلایای طبیعی از جمله کرونا برگزار می شود، تاکید کرد: از جمله کمک هایی که ملت های مسلمان و نخبگان جامعه اسلامی می توانند به یکدیگر داشته باشند کمک های بهداشتی و درمانی است. البته در ابتدا هر ملتی باید این امکانات بهداشتی و درمانی را برای خود به کارگیرد ولی هرگز نباید از کمک به سایر مسلمانان هم غافل شوند.

 

ماحصل این گفتگو در ادامه آمده است:

نخبگان، فرهیختگان، صاحبنظران و افراد تاثیرگذار در حوزه مسائل اجتماعی و دینی در کشورهای اسلامی با یکدیگر ارتباطات گسترده ای دارند. این در حالی است که در یک سال گذشته یک بیماری همه گیر جهان را فرا گرفته است و از جمله کشورهای اسلامی دچار این بلای عمومی شده اند و در نتیجه این ارتباطات فیزیکی کاهش یافته است. وقتی خداوند  تبارک و تعالی برای ملتها بلایی را مقدر می فرماید وظیفه مردم مومن، متدین و مسلمان خصوصا نخبگان همکاری و همدردی و ابراز مساعدت در چنین شرایطی است. البته این وظیفه همیشگی انسان مسلمان است؛ ولی خصوصا در شرایطی که بلایا فراگیر می شود و دامن همه را می گیرد، ضروری تر از همیشه می شود.

از جمله کمک هایی که ملت های مسلمان و نخبگان جامعه اسلامی می توانند به یکدیگر داشته باشند کمک های بهداشتی و درمانی است. البته در ابتدا هر ملتی باید این امکانات بهداشتی و درمانی را برای خود به کارگیرد ولی هرگز نباید از کمک به سایر مسلمانان هم غافل شوند. اگر در دولت و ملتی برای حل مشکلات ناشی از این بیماری فراگیر توانایی وجود دارد باید این توانایی را با دیگران به اشتراک بگذارد. علاوه بر بخش بهداشت و درمان که البته بسیار مهم است پشتیبانی بهداشتی و درمانی یعنی فراهم کردن امکانات لازم برای مبارزه با ویروس کرونا هم الزامی است. طبیعتا لازم است که در چنین شرایطی ارسال پزشک و متخصص، دارو و امکانات درمان و هم احیانا در شرایطی در اختیار قراردادن ظرفیت های بیمارستانی برای سایرین مورد نظر قرار گیرد.

اگر در کشوری تولیداتی نواورانه برای مبارزه با این بیماری صورت می گیرد، باید به اشتراک گذاشته شود. در همین چارچوب انتقال فناوری و اطلاعات کمک بسیار مهمی است چون گام اول مبارزه جلوگیری از رشد این بیماری است. نکته بعدی که اهمیت زیادی دارد مواسات بین مسلمین است. در چنین شرایطی کشورهایی هستند که از نظر وضعیت ثروت و مالی برخوردارترند و ملتهایی هم هستند که وضعیت مادی پایین تری دارند با توجه به اینکه بیماری کرونا موجب افت شاخص های تولیدی و فعالیت کسب و کار شده و موجب شده برخی از کشورها دچار رکود شوند و کاهش رشد اقتصادی داشته باشند، کشورهای توانمندتر باید به ضعیف تر کمک کنند. این کمک ها می تواند حتی از طریق مجاری بخش اقتصادی سازمان کنفرانس اسلامی مانند بانک اسلامی توسعه و زیر مجموعه های بانک اسلامی توسعه خصوصا به ضعیف ترین کشورهای مسلمان صورت گیرد.

در چنین شرایط خاصی تداوم آموزش فرزندان مسلمان و کودکان و نوجوانان و جوانان هم ضروری است و باید نوعی هم نوایی صورت گیرد و این آموزش ها مانند قبل احیا شود و گسترش یابد. نباید شرایط به گونه ای باشد که فرزندان مسلمان در چنین شرایطی از آموزش محروم بمانند. اطلاعات تجربیات و آموزش باید برای پیشرفت اموزشی فرزندان ملتهای اسلامی به اشتراک گذاشته شود. مقتضای مواسات که یکی از مسائل مهم اجتماعی است و رسول گرامی بر آن بسیار تاکید کرده اند، اقتضا می کند چنین مساعدتها و کمکهایی چه از نظر فناوری چه مالی و چه تجربیات به یکدیگر منتقل شود و چه بسا بهتر است در چنین شرایطی ولو به صورت مجازی نشست هایی بین نخبگان جهان اسلام صورت گیرد و اطلاعات مبادله شود. الان همه کشورها برای پیدایش دارو و درمان این بیماری و پیشگیری از رشد آن نیازمند اختراع واکسن مبارزه با کرونا هستند و در این مسیر  جهان اسلام نباید از نظر امکانات ضعیف تر از جهان غیر اسلامی باشد و این امر نیازمند همکاری  و به اشتراک گذاشتن توانایی هایی این کشورها با یکدیگر است.

این یک چشم انداز ایده آل است که کشورهای مسلمان با همکاری یکدیگر ابتکار مبارزه با این بیماری را در دست گیرند و پیشگام باشند و زودتر از سایر کشورها به نتیجه برسند. خوشبختانه ایران با بهره مندی از  شرکتهای دانش بنیان توانسته است از نظر امکانات و تامین وسایل بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری امکانات خوبی فراهم کند. ایران بسیار زودتر از سایر کشورها از واردات کیت ازمایشگاهی مستغنی شد و حتی با تولید انبوه توانست امکانات خود را به کشور پیشرفته ای همچون آلمان منتقل کند.

بنابراین این امکان وجود دارد که این خدمات به ملتهای مسلمان ارائه شود و متقابلا انتظار می رود سایر کشورهای مسلمان که از نظر علمی توانایی خوبی دارند به میدان بیایند و بتوانند مشکلات خود را چه از بعد بهداشتی و درمانی و چه اقتصادی در ایران تامین کنند. مردم با رهبری داهیانه رهبر انقلاب جنبش مواسات را عینی و عملی کردند. مساجد و مراکز مذهبی فعال شدند و مساجد به ستادهای جنبش مواسات تبدیل شدند، نیازمندان محلات شناسایی شدند و مورد کمک قرار گرفتند الگوی این روش ها و رویکردها به سایر کشورها قابل انتقال است.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا