خبرفقط خبر

آیت الله مصباحی مقدم درباره رویکرد رسانه ای اصلاح طلبان مطرح کرد؛ افزایش مطالبات و انتظارات، قبل از استقرار کامل دولت.

آنها در زمانی که هنوز دولت استقرار کامل پیدا نکرده بود، مطالبات را بالا بردند و انتظارات را افزایش دادند و مطرح کردند که بازار همچنان متلاطم و قیمت ارز رو به رشد است و تورم همچنان رو به افزایش است؛ حال آن‌که هر کارشناس اقتصادی می‌داند که وقتی یک دولت روی کار می‌آید، اگر بخواهد مشکلاتی که در دولت قبل بود را برطرف کند نیازمند به زمان است.

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد رسانه‌های اصلاح‌طلب نسبت به عملکرد دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته، اظهار داشت: اولین رویکردی که آنها در مورد دولت داشتند این بود که منتقد تشکیل تیم دولت از نظر اقتصادی شدند و گفتند که این تیم ناپخته و ناهماهنگ است و توانایی کار ندارد.

وی افزود: آنها در زمانی که هنوز دولت استقرار کامل پیدا نکرده بود، مطالبات را بالا بردند و انتظارات را افزایش دادند و مطرح کردند که بازار همچنان متلاطم و قیمت ارز رو به رشد است و تورم همچنان رو به افزایش است؛ حال آن‌که هر کارشناس اقتصادی می‌داند که وقتی یک دولت روی کار می‌آید، اگر بخواهد مشکلاتی که در دولت قبل بود را برطرف کند نیازمند به زمان است.

مصباحی مقدم ادامه داد: وقتی سوار هواپیما می‌شوید و خلبان موتور را خاموش می‌کند، این به معنای خاموش شدن کامل موتور نیست، بلکه دقایقی به تناسب شرایط هواپیما زمان نیاز هست تا به طور کامل خاموش شود و سپس درها را باز می‌کنند؛ حکایت تغییر نرخ تورم هم به همین صورت است.

وی افزود: اگر تورمی که ماه‌های آغازین سال ۱۴۰۰ ایجاد شد و ۵۵ هزار میلیارد تومانی که دولت قبل به عنوان تن‌خواه از بانک مرکزی استقراض کرد را ضرب در ۷.۹ برابر بکنید، رقم درشتی از نقدینگی را نشان می‌دهد که در پنج ماه اول سال به اقتصاد ما پمپاژ شد و آثار تورمی این نقدینگی شش ماه بعد خود را نشان می‌دهد. چطور می‌توان انتظار داشت دولتی که روی کار آمده بلافاصله بتواند دستور توقف و ترمز به تورم بدهد.

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: همین که دولت توانست حقوق کارکنانش را از شهریورماه تاکنون بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت کند، جای تقدیر و دست مریزاد دارد و همین موجب شده که نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه کاهش پیدا کند و حتی شتاب نرخ تورم ماهانه هم کاهش پیدا کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال تاکید کرد: شتاب تورم کاهش پیدا کرده ولی این به آن معنا نیست که تورم کم شده بلکه نرخ شتاب آن کاهشی بوده و این حتماً مورد توجه مردم نخواهد بود، چون هنوز این کاهش شتاب قابل حس و لمس نیست و ان‌شاءالله سال آینده این کاهش محسوس خواهد بود.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا