خبرفقه منابع مالی دولت اسلامیمکتوبات و تالیفات

فقه منابع مالی دولت اسلامی / ولایت فقیه؛ امور عمومی و خصوصی

تحریریه سیاسی خبرگزاری میزان برای تببین دولت اسلامی در عصر حاضر و تکالیف و صلاحیت هایی که دارد، ۱۵ بُرش از کتاب «فقه منابع مالی دولت اسلامی» که به قلم «آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم» عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)  گردآوری شده است را منتشر می‌کند.

ولایت فقیه
«ولایت فقیه» به معنای نیابت امام عصر (عج) در عصر غیبت آن حضرت و رهبری مردم در امور عمومی جامعه است اموری که مربوط به شئون حکومت است و در هر نظامی، از حاکمان مطالبه می‌شود.

امور عمومی، در برابرامورشخصی و خصوصی است که مردم برای تأمین نیاز‌ها و منافع و مصالح خود آن را دنبال می‌کنند، مانند ازدواج، طلاق، اشتغال وتأمین معاش و انجام کسب وکار و معاملات با یکدیگر، تحصیل، تفریح، درمان و دیگر موارد از امور شخصی و خصوصی خود.

برقراری امنیت عمومی در جامعه، دفاع از کشور در برابر تهاجم خارجی، بهداشت عمومی، سطح عمومی اطلاعات ومعلومات جامعه، دست یافتن به پیشرفت‌های علمی، فنی و فناوری، جمع آوری مالیات، مبارزه با مواد مخدر و قاچاق، جنگ وصلح، مثال‌هایی از امور عمومی جامعه است.

البته مواردی از امور خصوصی نیز با امور عمومی در ارتباط است، مانند: ثبت ازدواج و طلاق، ثبت اسناد و املاک، کنترل حمل سلاح، کنترل خروج ارز از کشور، نظارت بر بازار و قیمت‌ها ومسائلی از این دست.

پایان/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا