خبرفقط خبرنظرات اقتصادی

آیت الله مصباحی مقدم: انحراف منابع در نظام بانکی ایران به امری شایع تبدیل شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بانکداری در ایران گرفتار ۱۰ چالش عمده است گفت: در این شرایط بانک به بازدهی منابع تخصیص داده شده نمی‌پردازد و اینکه منابع منحرف شده و یا به هدف اصابت کرده برای بانک مهم نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در همایش بانکداری در ایران فرصت یا تهدید، با اشاره به شناسایی ده چالش در نظام بانکداری ایران گفت: در چند دهه اخیر ناظر مسایل بانکداری بودم اما همواره در موضع انتقاد و ارائه راه حل بودم. مساله مهم در اقتصاد ایران تعیین نرخ سود بانکی است که سازوکار معیوبی دارد. در این شرایط بانک به بازدهی منابع تخصیص داده شده نمی‌پردازد و اینکه منابع منحرف شده و یا به هدف اصابت کرده برای بانک مهم نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انحراف منابع بانکی از تولید و اشتغال به سمت سفته بازی به امری شایع تبدیل شده است. اگر منابعی که در سنوات قبل به بخش کشاورزی تخصیص داده شد در همان بخش استفاده میشد امروز باید صادرکننده محصولات کشاورزی می‌بودیم.

وی افزود، امروز نرخ سود بانکی زیر نرخ تورم بوده و مشخص نیست به سپرده گذار خدمت کرده ایم یا منابع را هدر داده ایم. از سوی دیگر نرخ کفایت سرمایه بالای هشت درصد یک حداقلی است که باید حتما رعایت شود. بنگاه داری بانکها نیز نکته سومی است که چالش برانگیز شده، امروز حضور در بازار مستغلات منابع نقد بانکها را قفل کرده است.

مصباحی مقدم گفت: اگر بانکها دنبال خدمت و منفعت هستند باید بدنبال طرحهای پیش ران اقتصادی بروند، تا بتوانند از عملکرد خود دفاع کنند.

نماینده پیشین مجلس، با بیان اینکه بانک یک بنگاه صرف اقتصادی نیست و درصدی از منابع را باید در اختیار اقشار محروم قرار دهد، گفت: نکته دیگر که امروز با چالش مواجه شده بحث نظارت است. نیمی از عملکرد بانکهای مرکزی دنیا معطوف به بحث نظارت است که در ایران نیز باید به همان سو حرکت کند.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا