خبرفقط خبر

آیت الله مصباحی مقدم: شعار توسعه روابط با همسایگان محقق شده/ سفر رییس‌جمهور به قطر برای افزایش مراودات اقتصادی است.

تهران- ایرنا- سخنگوی جامعه روحانیت گفت: با وجودی که ایران و قطر از مشترکات و روابط با ثباتی بر خوردارند اما میزان مراودات اقتصادی دو کشور بسیار پایین است، لذا سفر رییس جمهور به دوحه باید در جهت افزایش این ظرفیت‌ها و توسعه و تثبیت روابط دو کشور باشد.

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری ایرنا درباره دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و نگاه ویژه به همسایگان گفت: حوزه اقتصادی برای همه کشورها به خصوص در مواجهه و انتخاب استراتژی ارتباطی آنقدر مهم است که باید دیپلماسی آن از جایگاه ویژه‌تری نسبت به دیگر حوزه‌های دیپلماسی برخوردار باشد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب همیشه مورد تحریم دشمنان بوده است و از این رو سیاست همکاری و روابط اقتصادی با کشورهای دوست و همسایه باید جز اولویت‌های سیاست خارجی ما باشد، تصریح کرد: اهمیت دادن به اقتصاد و مراودات اقتصادی برای ما در این دوره بسیار مهم تر از گذشته است و به همین دلیل دولت تعاریف خاصی برای دیپلماسی اقتصادی در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: البته ما می‌توانیم با هر کشوری در دنیا  که به اقتصاد ما کمک کند، ارتباط حساب شده و بر محور منافع ملی داشته باشیم اما در حال حاضر تقویت روابط با کشورهای همسایه و دوست اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: پس از عضویت ایران در سازمان شانگهای و تقویت قرابت‌های طبیعی و معمول با همسایگان و بحث قراردادهای بلند مدت اقتصادی با چین، رییس جمهور به روسیه سفر کرد و در راستای استفاده از ظرفیت های مشترک دو کشور ، تعمیق این روابط در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه دولت در راستای مذاکرات هسته ای  و تلاش برای رفع تحریم های ظالمانه بیکار نمی‌ماند، یادآور شد: ما باید روابط سیاسی و اقتصادی خود را با همسایگان توسعه دهیم و این مقوله یکی از شعارهای اصلی آیت‌الله رییسی بود که به خوبی در آن جهت حرکت می‌کند.

وی درباره دستاوردهای سفر آیت الله رییسی به قطر عنوان کرد: هر دو کشور ایران و قطر دارای ذخایر مهم گاز در دنیا هستند و همگرایی و تقویت همکاری‌ها در مدیریت تولید، صدور و قیمت گذاری گاز از مهمترین دستور کارهای دو کشور است. از طرف دیگر قطر به عنوان کشوری که همیشه در روابط خود با جمهوری اسلامی ثبات رویه داشته است، از نظر ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مصباحی مقدم اظهار کرد: در دوره ای که قطر توسط کشورهای منطقه مورد تحریم قرار گرفت و بین آنها و کشورهای عربی منطقه غرب آسیا چالش ایجاد شده بود، قطر تنها از طریق ایران توانست کالا و رفت آمدهای خود را انجام دهد. البته صراحتا باید بگویم ما از آن شرایط که می‌توانست سودهای و مزایای اقتصادی زیادی داشته باشد به خوبی استفاده نکردیم و در مقابل ترکیه توانست بیشتر از ما از آن شرایط استفاده کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه سفر رییس جمهور فرصت خوبی برای توسعه روابط و افزایش حجم مروادات اقتصادی بین دو کشور است، اضافه کرد: ایران از بعضی جهات فنی و تکنیکی در حوزه استخراج نفت و گاز دارای توانمندی های بالا و به خصوص در زمینه ساخت تجهیزات و زیرساخت‌های پتروشیمی از توان خوبی برخوردار است لذا می‌توان از این موضوع در ارتباط دو کشور استفاده کرد.

وی در پایان افزود: بازار قطر برای محصولات کشاورزی ایران بازار بکری است که شرکت‌های ایرانی باید از این شرایط برای سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت قطر استفاده کنند.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا