خبرفقط خبرمکتوبات و تالیفات

یادداشت آیت الله مصباحی مقدم پیرامون توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در روزنامه ایران

جای نگرانی نیست

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت:

توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در کشورمان با ابراز نگرانی برخی افراد و گروه‌ها مواجه شده است، نگرانی‌ای که بعید می‌دانم اگر چنین توافقی میان جمهوری اسلامی ایران و یک کشور اروپایی منعقد می‌شد، مطرح بود.

با این حال برای اطلاع جامعه باید گفت که توافقنامه‌های همکاری بلند مدت میان کشورها حکایت از اعتماد بلند‌مدت آن‌ها به یکدیگر دارد و اینکه مواضع ۲ کشور تا حدود زیادی با هم هماهنگ است و می‌توانند با نگاه بلندمدت به منافع ملی خودشان با هم همکاری داشته باشند.

در مورد توافقنامه با چین باید به این نکته توجه داشته باشیم که این توافق از طرف چین به ما تحمیل نشده بلکه ما پیشنهاد‌ دهنده بوده‌ایم. این موضوع در سفر چند سال پیش رییس‌جمهوری چین به ایران و در دیدار او با رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری کشورمان مطرح شد و مذاکره درباره آن و کار روی محتوای آن حدود ۵ سال طول کشید.

از طرف دیگر بر خلاف بدعهدی‌هایی که ما از طرف‌های غربی دیده‌ایم تاکنون شاهد بد‌عهدی از سوی طرف چینی نبوده‌ایم. توافقنامه با چین در شرایطی منعقد شده است که ما تحت فشار این کشور یا تحریم از سوی پکن نیستیم. بنابر این اینکه گفته شود این توافق از سوی چین تحمیل شده است یک حرف کاملاً نادرست است.

کسانی که چنین حرف و حدیث‌هایی را مطرح می‌کنند اغلب افرادی هستند که نوعی وابستگی فکری به غرب دارند و به همین دلیل با راهبرد نگاه به شرق مخالف‌اند.

آنچه ایران در همکاری بلند مدت با چین به عنوان کشوری در جایگاه دوم اقتصاد جهان جست‌و‌جو می‌کند، دستیابی به فناوری‌های نو و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری و مزایای این کشور در جهت توسعه بیشتر است./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا