کمیته فقهی سازمان بورس

گزارش جلسه کمیته فقهی سازمان بورس، مورخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با انجمن مالی اسلامی ایران به تشریح فعالیت جلسه اخیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت.


دکتر مجید پیره در گفت وگو با انجمن مالی اسلامی ایران گفت:
در جلسه اخیر کمیته فقهی سازمان بورس که به ریاست آیت الله مصباحی مقدم برگزار شد، راجع به دو موضوع طرح بحث شد.

ابعاد وقف سهام و استفاده از ظرفیت این موضوع در نهاد سازی در بازار سرمایه و بررسی سهام شرکت ها برای انتشار بر مبنای اوراق اجاره.


نکته ای که در اینجا مطرح است این است که سهام بعنوان یک دارایی مالی، درخصوص ابعاد فقهی آن و تفاسیر مختلفی که در باره آن وجود دارد، حقوقدانان نظرات متفاوتی را درباره آن مطرح می کنند. برخی از فقها نیز در خصوص ماهیت فقهی و تفسیر آن ، نظراتی را مطرح فرمودند.

لذا در مورد سهم، آراء مختلفی وجود دارد.
وقتی در خصوص مسئله ای مثل اجاره سهم، وقف سهم و یا منفعت سهم صحبت می کنیم،خیلی از این موضوعات مبتنی بر این هستند که ما اساساً چه منطقی را در خصوص سهم باید بپذیریم.


در رابطه با سهام، یکی از موضوعاتی که مطرح گردید، این بود که دیدگاه های فقهی نسبت به وقف سهم چگونه است و ما چه ظرفیت هایی را برای نهاد سازی در این رابطه در اختیار داریم. این موضوع در این جلسه مورد بحث قرار گرفت و مقداری در خصوص وقف هم و دیدگاه های فقهی آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.


در نهایت، اعضای جلسه با کلیت موضوع وقف سهام موافقت کردند اما ، اجرای این امر در بازار سرمایه را منوط به رعایت ملاحضات دقیق فقهی در مورد وقف دانستند.
مقرر شد در جلسات بعد، در خصوص نهاد سازی مبتنی بر وقف سهام، جمع بندی به عمل بیاید.


همچنین در این جلسه این موضوع مطرح گردید که اساساً سهام چه شرکت هایی میتوانند مبنای انتشار اوراق اجاره قرار بگیرند؟
این موضوع هم در این جلسه مطرح شد و از میان سهام شرکت های معرفی شده،پیرامون یک مورد از آنها مقرر شد اصل غلبه دارایی های مورد اجاره در دارایی های آن شرکت مورد ملاحظه بیشتر فقهی قرار بگیرد و سهم سایر شرکت ها به تایید کمیته فقهی رسید.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا