فقط خبر

مصباحی مقدم: گزارش نرخ رشد ۹ درصدی اقتصاد تنها مایه «دلخوش کنک» است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اعلام نرخ رشد ۹.۲ درصدی برای تابستان امسال گفت: این نوع گزارشها تنها مایه دلخوش کنک بوده و نوعی تبلیغات غیر واقعی تلقی می شود در حالی که رشد اقتصادی را در بخش اشتغال کشور نمی بینیم.

آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با تسنیم گفت: نحوه تحقق نرخ رشدی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است برای بنده روشن نیست، گمان می‌کنم که این نوع اعلام نرخ رشد که به صورت فصلی اعلام می‌شود، مانند نرخ تورمی است که نقطه به نقطه اعلام میشود که غلط انداز است.

وی افزود، نرخ رشد و نرخ تورم باید به صورت سالیانه اعلام شود. تا رشد سالیانه مشخص نشده باشد این آماری که به صورت مقطعی اعلام می شود یک سری گزارشهای دلخوش کنک است و نوعی تبلیغات غیر واقعی برای دولت تلقی می‌شود.

آیت‌الله مصباحی مقدم ادامه داد، به نظر می آید دولت محترم باید در پایان هر سال مالی توسط نهادهای مرتبط  مثل وزارت اقتصاد، مرکز آمار یا بانک مرکزی یک گزارش سالیانه ارائه کند و با اتکا به آن گزارش سالیانه است که می‌توان نرخ رشد را توضیح داده و  درست فهم کرد که ما در چه شرایطی قرار داریم.

وی افزود: یکی از نکاتی که قابل توجه است مقایسه این نرخ با رشد سال ۱۳۹۰ است. اگر وضعیت رشد اقتصادی با سال پایه  که در آن  سال نرخ رشد۴٫۳ درصد بوده مقایسه کنیم و ببینیم نرخ رشد مثبت شده، این گزارش میتواند قابل قبول  باشد. گمان بنده این است که این نرخ با نرخ رشد سال ۹۴ مقایسه شده است، هرچند این نرخ به طور دقیق اعلام نشده است.

وی افزود، اگر این نرخ حاصل مقایسه با سالهای ۹۱ یا ۹۲ بوده باشد که در آن نرخ رشد کشور به شدت منفی بود، گزارش حاصله قابل اتکا و دقیق نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاثیر نرخهای رشد در کاهش بیکاری گفت: در حال حاضر ۴ و نیم میلیون تحصیل کرده بیکار در کشور وجود دارد و دولت نتوانسته در این بخش عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

وی افزود،  به نظر میرسد دولت اهتمام به حل مسئله  اشتغال دارد، ولی  چگونگی مدیریت و حل مشکلات تورم و بیکاری را در عمل یا نمیداند و یا نمیتواند آن را عملی کند.

آیت‌الله مصباحی مقدم گفت، یکی از شاخصهای اساسی در باور پذیری نرخ رشد مثبت افزایش اشتغال در جامعه است. این در حالی است که نرخهای بیکاری واقعی باید از کسر شدن شغلهای جدید از تعداد بیکارانی که به تازگی شغل خود را از دست داده اند بدست بیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا