خبرفقط خبرمجمع تشخیص مصلحت نظام

مصباحی‌مقدم: همکاری مقطعی با FATF صرافی‌هایی که با ایران کار می‌کردند را لو داد/ ظریف هیچ پاسخی به پرسشهای ما نداشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات اخیر ظریف درباره FATF گفت: همکاری با FATF در مقطع فعلی کاملاً به معنای خودتحریمی کشور است.

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،‌ در واکنش به اظهار نظر اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، مبنی بر اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت‌های اخیر بویژه در حوزه نرخ ارز عدم تصویب پالرمو و CFT بوده، گفت: جناب آقای ظریف در هنگام بحث بر سر الحاق ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT ‌به همراه وزرای اقتصاد و دارایی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس بانک مرکزی در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشتند و نکته قابل توجه  این جلسات این بود که هیچ یک از آنها در برابر بسیاری از سوالات و ابهاماتی که اعضای مجمع مطرح کردند،‌ هیچ پاسخی نداشتند و همان جا برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خالی بودن دست آنها برای اینکه اگر ما به پالرمو و CFT بپیوندیم مشکلی از مناسباتی مالی ما برطرف نخواهد شد، روشن شد.

* اظهارات ظریف درباره FATF حکایت از فرافکنی دولت دارد

وی افزود: علاوه بر این در همان جلسه  ایرادی گرفته شد مبنی بر اینکه الحاق ایران به این دو کنوانسیون نه تنها مشکلی از مناسبات مالی کشور حل نمی‌کند بلکه مشکلات مضاعفی نیز ایجاد خواهد کرد که این دوستان در این مورد نیز هیچگونه پاسخ مشخصی نداشتند.بنابراین به اعتقاد بنده اظهارات اخیر آقای ظریف حکایت از آن دارد که مسئولان دولتی  به جای آنکه خیلی شفاف به مردم اعلام کنند که مشکل اقتصاد کشور ناشی از رهاشدگی تولید داخلی و ضعف مدیریت دولتی در حوزه دولت بوده، بار دیگر سیاست فرافکنی را در پیش گرفته‌اند. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ در شرایط فعلی ۸۰ درصد اقتصاد کشور داخلی و تنها ۲۰ درصد اقتصاد  مرتبط با خارج است که طبعاً مسئله برجام و FATF  هم در چارچوب همین ۲۰ درصد قرار می‌گیرد. بنابراین سوال جدی که مطرح می‌شود این است که چرا مسئولان دولتی تمرکز خود را بر روی بخش داخلی اقتصاد که ۸۰ درصد اقتصاد کشور را شامل می‌شود، معطوف نمی‌کنند و چرا مشوق‌های لازم برای رونق تولید داده نمی‌شود و موانع تولید از سر راه تولیدکننده برداشته نمی‌شود.

**زیر سوال بردن تصمیمات مجمع تشخیص خجالت‌آور است

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: متاسفانه پیش از برجام تمام تمرکز دولت به توافق هسته‌ای معطوف شد به طوری که حتی هوای آلوده تهران و آب خوردن را نیز به برجام مرتبط کردند ولی دیدیم که برجام نیز کوهی بود که موش زایید و نتیجه‌ای نداشت. حالا این روزها تمام مشکلات اقتصادی را به FATF نسبت می‌دهند

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق تاکید کرد:‌ مسئله FATF موضوعی سیاسی و جناحی نیست و خجالت‌آور است اگر کسی بخواهد اینگونه مسائل را بر اساس مسائل باندی و حزبی و جناحی دنبال کند و نظر بدهد. جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام فراتر از سه قوه است و رهبر معظم انقلاب به اعضای این مجمع اعتماد کرده‌اند تا اینگونه مسائل به مجمع ارجاع شود و اینکه برخی‌ها بخواهند تصمیمات مجمع تشخیص را که مورد اعتماد رهبری است زیر سوال ببرند،‌حقیقتاً خجالت‌آور است.

**FATF  اساساً قابلیت تحریم کشورها را ندارد

وی گفت: حقیقت این است که FATF  اساساً امکان اینکه کشوری را تحریم کند، ندارد بلکه FATF حداکثر کاری که می‌کند این است که اگر کشوری به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT نپیوسته باشد به سایر اعضا اعلام ‌کند که تجارت با این کشور در شرایط هشدار است و اگر بخواهد خیلی موضع تندی بگیرد، هشدار اکید به کشورهای عضو می‌دهد که تجارت با کشورهای حاضر در لیست سیاه این کارگروه مخاطرات زیاد دارد.بنابراین بنده خیلی روشن می‌بینم که هواداران دولت آقای روحانی در حال فرافکنی هستند. هم در نسبت دادن همه مشکلات به تحریم‌ها و هم نپیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT چیزی جز فرافکنی نیست.

مصباحی مقدم یادآور شد: آنچه که از ناحیه فشار خارجی بر روی ماست فقط و فقط از جانب آمریکا است و تنها ایالات متحده است که در قالب تحریم‌های ثانویه شرکت‌ها و بانکهای جهان را مورد تهدید قرار داده که در حوزه اقتصادی یا باید با ایران تبادل تجاری و اقتصادی داشته باشند یا با آمریکا و بر همین مبنا هر کشوری که در حوزه تبادلات اقتصادی دارای مشکل با ایران است، صرفاً از تحریم‌های ثانویه آمریکا هراس دارد و این مسئله هیچ ارتباطی به عدم الحاق ایران به دو کنوانسیون اشاره شده ندارد.

**لیست سیاه اساساً وجود خارجی ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از سوی دیگر این کارگروه ۴۱ توصیه داشته که ایران ۳۹ توصیه آن را مصوب کرده و به مرحله اجرا رسانده است و تنها کنوانسیون پالرمو و CFT  باقی مانده است. در این رابطه اینکه گفته می‌شود عدم تصویب این دو کنوانسیون منجر به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF شده، کذب محض است. چرا که چیزی به اسم لیست سیاه اساساً وجود ندارد و همانطور که گفتم این کارگروه صرفا به کشورهای عضو نسبت به تجارت با کشورهایی که این دو توصیه را اجرا نکرده‌اند، هشدار می‌دهد.

وی تاکید کرد: از زمانی که مجمع تشخیص مصلحت نظام این دو کنوانسیون را تایید نکرد، بنده به شکل صریح می‌گویم که حتی یک مورد گزارش از سوی وزارت خارجه، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی مبنی بر اینکه در فلان مسئله به دلیل عدم الحاق به پالرمو و CFT  با ایران همکاری نمی‌کند، به ما ارسال نشده است.

مصباحی مقدم در واکنش به این ادعا که یکی از دلایل عدم پیشرفت مذاکرات درباره توافقنامه همکاری‌ اقتصادی ۲۵ ساله ایران و چین، اعلام نظر بانک مرکزی چین مبنی بر قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF  است، تصریح کرد: این حرف کذب است چرا که هنوز هیچ قرارداد اقتصادی بین دو کشور منعقد نشده که حضور ایران در لیست سیاه FATF  بخواهد چنین قراردادی را تحت شعاع قرار دهد. این ادعا نشان می‌دهد کسانی که اینگونه اظهارات را بیان می‌کنند هیچگونه مستمسکی ندارند.

وی افزود: واقعیت این است که  پس از عدم تصویب این دو لایحه از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام رسانه‌های اصلاح‌طلب فضای عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار دادند که در نتیجه این اقدامات قیمت ارز و سکه بالا رفت. در همان زمان رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که ما از ناحیه FATF ‌هیچگونه تحریم جدیدی نداریم.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: البته این مسئله به شکل دیگری هم قابل تفسیر است. در  دو کنوانسیون مورد بحث ماده‌ای وجود دارد که بر مبنای آن، عمل پولشویی و  تامین مالی تروریسم تعریف  شده است. بر اساس این دو ماده هر گونه قراردادی که بین دو طرف باشد و یک طرف آن پوششی باشد این مصداق پولشویی و تامین مالی تروریسم است و در شرایطی که کشور با سنگین‌ترین تحریم‌های آمریکا مواجه شده  و مجبوریم که این تحریم‌ها را دور بزنیم، به همین واسطه اگر بنا باشد این تحریم‌ها را دور بزنیم باید همه قراردادها پوششی باشد.

**برخلاف ادعاها، پیوستن به پالرمو و CFT منجر به خودتحریمی می‌شود

مصباحی مقدم ادامه داد: امروز علی‌رغم اینکه فروش نفت به حداقل رسیده ولی با این حال همین میزان اندک را نیز با دور زدن تحریم‌های آمریکا و قراردادهای پوششی انجام می‌دهیم. با این اوصاف سوال این است که وقتی بخش زیادی از واردات و صادرات کشور به واسطه تحریم‌های آمریکا باید به شکل پوششی باشد و حتی ارز را به شکل پوششی جابجا می‌کنیم،‌ آیا اگر به دو کنوانسیون مذکور بپیوندیم اساساً امکان دور زدن تحریم‌ها وجود دارد؟  بنابراین اینکه گفته می‌شود ما با نپیوستن به این دو کنوانسیون کشور را با خود تحریمی مواجه می‌کنیم،‌ در واقع عکس این مسئله مصداق پیدا می‌کند.

وی افزود:‌ برای نمونه قبل از ماجرای خروج آمریکا از برجام و بازگشت تمامی تحریم‌ها، ما همزمان که در حال دور زدن تحریم‌های آمریکا بودیم، روند پیوستن به کنوانسیون‌های FATF  نیز در حال طی شدن بود. در همین راستا بانک مرکزی از سوی FATF مورد خطاب قرار گرفت که دستور العمل‌های این کارگروه به بانک‌های عامل در ایران ابلاغ شود. آقای سیف که رئیس وقت بانک مرکزی بود، این دستورالعمل را به بانکها ابلاغ کرد.

این عضو مجمع تخشیص مصلحت نظام تاکید کرد:‌ اجرای همان بخشنامه منجر به این شد که تعدادی از صرافی‌هایی که در دبی با ایران کار می‌کردند از سوی آمریکا شناسایی شده و پس از مدتی به طور کامل تعطیل شوند. به طوری که این صرافی‌ها دیگر به چرخه مبادله با ایران بازنگشتند و ما مجبور شدیم که برای مبادلات ارزی به سراغ صرافی‌های دیگری برویم.

مصباحی مقدم گفت:  سال گذشته حدود ۴۱ میلیارد دلار صادرات و ۴۲ میلیارد دلار واردات داشتیم. سوال اینجاست که با توجه به شرایط ذکر شده، اگر ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT می‌پیوست، آیا می‌توانست این مقدار صادرات و واردات داشته باشد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا