فقط خبر

مجلس اگر عرضه داشته باشد، در رأس امور است

آیت‌الله غلامرضا مصباحی‌مقدم امروز در اولین همایش «قانون‌ گذاری مادرانه؛ گرامیداشت بانو مریم بهروزی» که هم‌زمان با ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) برگزار شد، با بیان اینکه قانون‌اساسی میثاق ملی ماست، اظهار داشت: این میثاق ملی باید باقی بماند و در جامعه اجرا شود.

وی ادامه داد: باید بخش‌های اجرایی نشده قانون اساسی در گام دوم انقلاب اجرایی شود. یکی از آن‌ها مسئله عدالت اجتماعی است که ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و … دارد و حتی مربوط به جایگاه بانوان در عرصه‌های مختلف می‌شود و باید این بعد بیشتر مورد توجه واقع شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: یکی دیگر از اسناد اساسی هم سیاست‌های کلی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته بعد از تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، آن‌ها را ابلاغ کرده‌اند که ۳۷ مصوبه است. از شما می‌خواهم این سیاست‌ها که در زمینه‌های مختلف از جمله اشتغال، زنان و خصوصا مسائل اقتصادی است را بشناسید.
مصباحی مقدم عنوان کرد: این سیاست‌ها حدود هزار بند است و این اسناد باید در قانون‌گذاری مبنا باشد. در آغاز هر دوره مجلس شورای اسلامی، قانون اساسی و سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به نمایندگان آموزش داده شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در دولت گذشته غیر از بنزین ۹ قلم کالای دیگر هم گران شدند، ولی هیچ شوک جدی به اقتصاد کشور وارد نشد، زیرا مجلس نقش آفرینی کرد چنانچه قیمت بنزین سهمیه‌ای ۴ برابر و غیر سهمیه‌ای ۷ برابر شد و قیمت گازوئیل هم تغییر کرد.  مجلس اگر عرضه داشته باشد، در راس امور است.
مصباحی مقدم با اشاره به تجربه حضور خود در مجلس نهم و تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: در دوره فعالیت دولت گذشته به محض اینکه رئیس جمهور گفت ما می‌خواهیم یارانه‌ها را هدفمند کنیم، مجلس وارد کار شد و به آن‌ها گفتیم بیایید و توضیح بدهید چه می‌خواهید کنید تا ما هم کمک کنیم.
وی افزود: بعد از توضیحات آن‌ها حدود ۶ تا ۹ ماه کار شد و کمیسیونی به طور جداگانه برای اجرای این قانون تشکیل شد. در این کمیسیون ۷ رییس کمیسیون مجلس، نائب رییس مجلس و نیز رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسانی از ۱۷ نهاد حضور داشتند و کار شبانه‌روزی صورت گرفت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: دولت قبلی برای اجرای این قانون حدود ۱۰ خواسته داشت که ۸ خواسته آن‌ها با قانون اساسی مطابق بود و ۲مورد نبود و همه موارد با دقت بررسی شد.
وی با مقایسه اطلاع رسانی افزایش قیمت بنزین در دولت قبلی و فعلی بیان داشت: دولت‌قبلی حدود یک ماه جلوتر پول را به عنوان سهم یارانه به حساب مردم ریخت، اما آن‌ها امکان برداشت آن را نداشتند. آیا آن روند با اینکه شبانه بخواهند قانون را بدون خبر اجرا کنند فرقی نداشت؟ مردم در آن زمان یک ماه جلوتر ماجرا را می‌دانستند.
مصباحی مقدم‌عنوان‌کرد: در آن زمان د‌ولت تمام ذخایر کالایی کشور را مانیتور و تا دو برابر کرد که کمبودی پیش نیاید و به همین خاطر قیمت‌ها شوک برنداشت و آب از آب تکان نخورد. اما بعد از آن چه شد؟
وی تاکید کرد: دولت‌ها و مجالس باید پشت سر هم باشند و به پیشینه هم توجه کنند و قانون باید فصل‌الخطاب و مجلس در راس امور باشد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در زمان بنی‌صدر مجلس در راس امور داشتیم، اظهارداشت: مجلس مقتدر می‌تواند از وزرا سوال و آن‌ها را استیضاح کند و یا آن‌ها را از کار برکنار کند. مجلس کارآمد اینگونه است که اگر دولت لایحه داد که داد، اما اگر نداد، خود مجلس طرح می‌دهد.
وی گفت: هم اکنون فعالان اقتصادی در رنج هستند و می‌بینند برای تصمیم‌گیری‌هایشان در هر لحظه، بخشنامه‌های متفاوت می‌آید. مجلس اگر بیکار باشد و تدبیر نداشته باشد، مدام ماده قانونی و تبصره اضافه می‌کند. متاسفانه انباشتگی قوانین و قوانین متضاد داریم.
مصباحی مقدم با اشاره به اینکه روابط دولت و ملت باید بر اساس قانون باشد، اظهار داشت: حضور خانم‌ها در مجلس و یا سایر امور نباید دستوری باشد، خانم‌ها باید توانایی، شایستگی و سیاستمداری خود را در تدبیر امور به ویژه جایی که مربوط به زنان و خانواده است، نشان دهند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ۱۱ درصد از ثبت نام کنندگان برای نمایندگی مجلس یازدهم از خانم‌ها هستند چنانچه بیش از ۱۵هزار نفر برای حضور در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کرده اند.
وی با بیان اینکه خود خانم‌ها باید کمتر مطالبه کرده و بیشتر توانایی‌های خود را نشان دهند، گفت: بانوان باید در طول یک دوره مجلس کار کنند و در مطبوعات حضور یابند و اظهار رای و نظر کنند. آن‌ها اینطور شناخته می‌شوند و مردم در انتخابات به آن‌ها رای می‌دهند.
مصباحی مقدم خطاب به حاضران در این نشست گفت: تشکل جامعه زینب (س) و دیگر احزاب باید در جذب زنان برای سیاست‌ورزی و امور دیگر بیشتر کار کنند. در این راستا مطالعه کتب حقوق زنان در اسلام شهید مطهری و نیز مقام معظم رهبری بسیار سودمند است.
مصباحی مقدم‌  گفت: یکی از مسائل مورد توجه مقام معظم رهبری، فرزندآوری و نرخ جانشینی است که این نرخ باید ۲/۱ دهم باشد، اما نرخ آن در ایران ۱/۸ است و دلیل آن خود زنان هستند که ۲ فرزند می‌خواهند. اگر خواهان ۳ یا ۴ فرزند باشند و در یک بازه زمانی و با فاصله یک تا دو سال زمان فرزندآوری را تنظیم کنند، این روند مسیر درستی می‌یابد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: در این راستا تعقیب سیاست‌های رشد جمعیت نیز باید دیده شود. این مسائل در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است.
وی همچنین به اهمیت توانمندسازی زنان برای بر عهده گرفتن نقش‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: باید بیندیشیم که چه کنیم تا زنان توانمند شوند و کسب درآمد داشته باشند.
وی در پایان گفت‌: متاسفانه سن ازدواج بالا رفته است و این خود منشا فساد است. با افزایش سن ازدواج، دوران اوج لذت جوانی طی می‌شود و جوانان هنوز مجرد هستند.
باید سن ازدواج را کاهش داد تا اینکه سن ازدواج پسران ۲۱ سال و برای دختران حداقل ۱۸سال شود؛ این موضوع نیازمند حمایت مادی و معنوی است تا نرخ رشد و مسائل اجتماعی نیز به تیع آن بهبود یاید.
پایان/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا