فقط خبر

مبنای شورای نگهبان اجرای قانون است / مردم سرنوشت شان را به دست حوادث نمی‌سپارند

آیت‌الله غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  درباره نقد‌ جریان اصلاحات و رد صلاحیت‌کاندیدا‌های اصلاح‌طلب انتخابات مجلس یازدهم توسط شورای نگهبان و شائبه سیاسی بودن این رد صلاحیت‌ها، گفت:

شورای نگهبان در نظام ما جایگاهی قانونی دارد و حضرت امام شأن و اعتبار زیادی برای این نهاد به عنوان یک رکن از ارکان نظام قائل بودند؛ ایشان تضعیف شورای نگهبان را برنمی‌تابیدند و گاهی نیز به کسانی که به شورای نگهبان تعرض می‌‌کردند، تذکر می‌دادند.

وی با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان، بخصوص فقهای آن که منصوب مقام معظم رهبری و امام هستند،‌ کسانی نیستند که دین خودشان را به دنیای دیگران بفروشند، تاکید کرد: از سویی سن‌شان هم اقتضا نمی‌کند که انسان به آنها نسبت هوا و هوس و یا عملکرد جناحی و سلیقه‌ای بدهد بلکه مبنای آنها اجرای قانون است.

مصباحی‌مقدم اضافه‌ کرد: مبنا این است که جایگاه نمایندگی مجلس همچون ریاست جمهوری و عضویت خبرگان رهبری جایگاه امانت‌داری باشد و قرآن می‌فرماید که امانت را باید به اهل آن واگذار کرد و از سویی نیز اهلیت امانتداری را نیز باید احراز کرد؛ چرا که هیچکس امانت شخصی خود را نزد کسی که امانتداری‌اش احراز نشده نمی‌گذارد. بنابراین این جایگاه قانونی اقتضا کرده است مطابق با انجام وظیفه کارهایی را انجام دهد.

جریان اصلاحات وانمود می‌کند شورای نگهبان قصد محدود کردن حضور مردم در انتخابات را دارد

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه خیلی روشن است که جریان اصلاحات از چند ماه قبل حملات خودش را علیه شورای نگهبان شروع کرده و رفتار شورای نگهبان را پیشاپیش زیر سوال برده است، اظهار‌ داشت: جریان اصلاحات به صورت قوی این نهاد را تخریب می‌کند به طوری که در اذهان عمومی به گونه‌ای شده که مردم فکر می‌کنند شورای نگهبان قصد محدود کردن حضور مردم در انتخابات را دارد و یا بناست ترتیبی بدهد که جریانی رای بیاورد و جریانی دیگر نه، مجلس از جریانی سیاسی پر شود و از جریان سیاسی دیگر خالی.

وی تاکید کرد: این برخوردها غلط است و نباید نسبت به شورای نگهبان اعمال شود چرا که تازه خود شورای نگهبان نسبت به هیچ یک از احراز صلاحیت‌نشدگان یا رد صلاحیت شدگان اظهار نظر کرده است، تا اینجا رد صلاحیت‌ها یا از ناحیه هیات اجرایی بوده یا از ناحیه هیات نظارت. شورای نگهبان به شکایات کسانی که توسط هیات اجرایی و هیات نظارت تایید صلاحیت نشده‌اند ورود پیدا کرده و آن را بررسی می‌کند.

این کنشگر سیاسی اصولگرا با بیان اینکه فضا به قدری علیه شورای نگهبان شکل گرفته است که اگر آقایان بخواهند کسی را هم تایید صلاحیت کنند پیشاپیش به گونه‌ای وانمود شده است که اکثر کسانی که صلاحیت دارند توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شوند، گفت:  این نوع برخورد خلاف انصاف و عدالت است و نباید انجام بگیرد. بگذاریم شورای نگهبان کار خودش را به پایان برساند و بعد قضاوت کنیم.

اصلاحات در دولت، مجلس و شورای شهر قدرت را در دست داشت اما عملکردشان ضعیف بود

وضعیت تهران رضایت بخش نیست

وی گفت: نکته قابل توجه این است که جریان اصلاحات در دو دوره اخیر، یعنی هم مجلس دهم و هم دولت یازدهم و دوازدهم و نیز در شورای شهر توانست تا حد زیادی قدرت را به دست بگیرند اما عملکرد آنها در هر سه زمینه عملکرد ضعیفی است به طوری که این عملکرد موجب ادبار و پشت کردن مردم به این جریان و حتی هواداران خودشان شده است.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه نباید اگر رد یا عدم احراز صلاحیتی صورت می‌گیرد این گونه وانمود شود که آنچه که مجلس آینده را رقم خواهد زد رفتار شورای نگهبان است، بلکه آنچه مجلس آ‌ینده را رقم می‌زند رفتار خود اصلاح‌طلبان است، یادآور شد: جریان اصلاحات عملکردی داشته که این عملکرد مثل مجلس ششم و شورای دوم بوده است به طوریکه شورای نگهبان در شوراها و تایید صلاحیت آنها هیچ نقشی نداشت با این حال شورای سوم به دست اصلاحات نیفتاد و در این دوره که شورای شهر تهران در دست اصلاح‌طلبان افتاده است چه عملکردی داشته است؟ عملکرد آنها قابل قبول نبوده و وضعیت تهران رضایت‌بخش نیست.

اینکه می‌گویند شورای نگهبان نسبت به کسانی که تایید کرده باید پاسخگو باشد؛ اشتباه است

وی درباره این سوال که اگر شورای نگهبان به وظیفه خودش درست عمل کرده است این نمایندگانی که در مجلس دهم تخلفاتی داشتند را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ آیا شورای نگهبان باید نسبت به آنها پاسخگو باشد؟ خاطرنشان کرد: پس از انتخاب نمایندگان در هر دوره عملکرد آنها به شورای نگهبان ربطی ندارد چرا که شورای نگهبان پیش از ورود به مجلس عملکرد آنها را بررسی می‌کند؛ شورای نگهبان اگر کسی را برای یک دوره مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت کرد به معنای این نیست که آن فرد بعد از تایید صلاحیت تخلف نمی‌کند و بعد از آن دارای مقام عصمت است، بلکه ممکن است وقتی انسان به قدرت رسید رفتارش عوض شود.

این سیاستمدار جریان اصولگرایی با بیان اینکه جایگاه قدرت جایگاهی است که ممکن است افراد لغزش داشته باشند و شیطان آنها را منحرف کند، افزود: بنابراین نمی‌شود آن را به پای مسئولیت شورای نگهبان گذاشت و اینکه می‌گویند شورای نگهبان نسبت به کسانی که تایید کرده باید پاسخگو باشد؛ معنی ندارد و اشتباه است.

مشارکت بالای ۵۰ درصد و نزدیک به ۶۰ درصد خواهد بود

وی با بیان اینکه تصور می‌کنم مشارکت مردم باشکوه خواهد بود و مردم سرنوشت خودشان را به دست حوادث نمی‌سپارند، افزود: رقم خوردن سرنوشت مردم در چهار سال آینده امر کوچکی نیست و یک امر ملی، سیاسی و دینی است؛ پیش بینی می‌کنم که حضور و مشارکت مردم بالای ۵۰ و نزدیک به ۶۰ درصد خواهد بود.

 

پایان/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا