خبرفقط خبر

عدم استقراض دولت از بانک مرکزی عامل مهار رشد نقدینگی بود.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار عدم استقراض دولت از بانک مرکزی از شهریور ماه سال گذشته تاکنون را عامل اصلی منفی شدن رشد نقدینگی بعد از ۹ سال اعلام کرد و گفت: این اقدام دولت قابل تقدیر است و باید استمرار یابد.

به گزارش خبرگزاری ایبِنا، آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم درباره دلایل منفی شدن رشد نقدینگی بعد از ۹ سال تاکید کرد: علت اصلی، عدم استقراض دولت از بانک مرکزی است که برای مهار نقدینگی باید همچنان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون عامل مهم تورم در کشور ما افزایش پایه پولی ناشی از رشد نقدینگی بوده است، ادامه داد: رشد نقدینگی دو کانال دارد که یکی استقراض از بانک مرکزی و دیگر بانکهای عامل هستند که آنها هم در صورت تراز نبودن و استقراض از بانک مرکزی موجب رشد نقدینگی می شوند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه درباره عامل اول آمارها نشان می‌دهد از شهریور ماه گذشته، استقراض از بانک مرکزی انجام نشده است، تاکید کرد: دولت همچنان که گفته بود استقراض از بانک مرکزی نداشت و کسری بودجه را از جای دیگری جبران کرد.

وی در عین حال گفت: البته هنوز استقراض بانک‌ها ادامه دارد و لازم است در این مورد نیز تدابیر لازم صورت گیرد.

این اقتصاددان اضافه کرد: لازم است عدم استقرار از بانک مرکزی استمرار یابد و درعین‌حال بانک ها را کنترل کنند که در عملیات خود تراز شوند تا در منابع و مصارف دچار مشکل نشده و به سراغ استقراض از بانک مرکزی نروند تا عامل دیگر رشد پایه پولی مهار شود.

مصباحی مقدم ادامه این مسیر را برای کاهش تورم ضروری دانست و گفت: در این مسیر دولت و مجلس برای تراز بودن بودجه تلاش کنند؛ زیرا زمانی که بودجه تراز شود، دیگر کسری بودجه وجود نخواهد داشت که نیاز به استقراض از بانک مرکزی باشد و با ادامه این مسیر، نرخ تورم نزولی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا