خبردرس خارج فقه آیت الله مصباحی مقدم

درس خارج فقه بورس و بازارهای مالی آیت الله مصباحی مقدم ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱

درس خارج فقه بورس و بازارهای مالی با تدریس آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در روز شنبه ١۹ آذر ۱۴۰۱ با حضور فضلاء و روحانیون در موسسه فقه اقتصادی طیبات قم برگزار شد.

بخشی از مباحث مطرح شده توسط استاد در این جلسه به شرح زیر است:

اشکالی که به ماده ۳ این قانون وارد است این است که سود پرداخت‌شده باید از سود حاصل از پروژه باشد، در حالی که در این ماده، سود را در ردیف بودجه تعریف کرد‌ه‌اند. سود طبیعی، حاصل سرمایه‌گذاری واقعی سرمایه‌گذاران و دولت است. لذا از محل پروژه باید سود اعطا شود نه اینکه به بودجه عمومی تحمیل بشود!

یکی دیگر از ایرادات به این قانون، این است که، سخنی از سهم‌الشرکه دولت یا شرکت‌های دولتی در آن نیست. در حالی که باید سهم هر طرف به‌صورت مجزا و معین تعیین گردد و برای طرفین واضح باشد و الا صحیح نیست.

در پروژه‌هایی هم که طبق این قانون، اوراق مشارکت منتشر شد، بعد از اجرای پروژه و کسب سودهای کلان از آن، سودی به صاحبان اوراق پرداخت نشد؛ مانند پروژه نواب در تهران و بلوار پیامبر اعظم (ص) در شهر قم.

نکته دیگر اینکه پرداخت سود علی‌الحساب در اوراق مشارکت اساساً معمول نیست. تجربه سود علی‌الحساب در اجرا و عمل در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، تجربه منفی است؛ چون در نهایت، کارکرد آن در بسیاری از بانک‌ها، پرداخت سود پول است و ربطی به سود حاصل از تأمین مالی تولید و تجارت در واقعیت بازار ندارد.

به نظر ما از این جهات، این قانون نیازمند بازنگری و اصلاح است.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا