فقط خبرکمیته فقهی سازمان بورس

تصویب طرح تاسیس صندوق های سرمایه گذاری با دونوع واحد در جلسه ۱۵ بهمن کمیته فقهی سازمان بورس

دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس در گفت وگو با انجمن مالی اسلامی ایران، جزئیات جلسه اخیر این کمیته را تشریح کرد.

این جلسه که در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار شد، نظر کمیته فقهی در رابطه با ابعاد شرعی تاسیس صندوق های سرمایه گذاری با دونوع واحد سرمایه گذاری مورد جمع بندی و تصویب اعضا قرار گرفت.


مطابق طرحی که به جمع بندی رسید، امکان تاسیس یک صندوق سرمایه گذاری با دونوع واحد سرمایه گذاری از نظر ملاحظات فقهی بدون اشکال تشخیص داده شد.


در این طرح جدید، دارندگان واحد های سرمایه گذاری ممتاز،این اطمینان را به دارندگان واحد های سرمایه گذاری عادی می دهند که چنانچه بازدهی حاصل از سرمایه گذاری منابع در دارایی های معینی از حداقل نرخ بازدهی معینی کمتر بود از محل منابع در اختیار خود، این مابه لتفاوت را جبران کنند.


دارندگان واحد های عادی هم این وکالت را به مدیر صندوق می دهند که چنانچه بازدهی حاصل از سرمایه گذاری منابع، بیشتنر از سقف معینی بود، مابه التفاوت بدست آمده نسبت به آن رقم حداکثری ، از واحد های سرمایه گذاری عادی به حساب دارندگان واحد های سرمایه گذاری ممتاز منظور گردد.


این طرح در جلسه اخیر کمیته تخصصی فقهی به تصویب رسید و تاسیس این صندوق ها با در نظر گرفتن شرطی ضمن عقد بلا مانع تشخیص داد.


در ادامه نیز در خصوص پیشنهادهایی در فرایند های انتشار اسناد خزانه اسلامی از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی طرح بحث صورت گرفت و ادامه موضوع و جمع بندی آن به جلسات آتی موکول گردید.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا