خبرفقط خبر

آیت الله مصباحی مقدم: خط‌کشی‌ و تقسیم‌بندی‌های سیاسی نباید مانع وحدت و انسجام ملی شود.

تهران- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نان برخی جریان‌های سیاسی را ایجاد دو دستگی و دوقطبی توصیف کرد و گفت: خط‌کشی‌های نادرست و تقسیم‌بندی‌های غلط چپ و راست نباید مانع وحدت و انسجام ملی شود و این خط کشی ها باید کنار گذاشته شود.

آیت الله غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: رهبر انقلاب در بیانات خود درباره انتخابات ریاست جمهوری، اصل را بر لزوم مشارکت حداکثری و حضور مردم پای صندوق‌ رای گذاشتند و آن را از عوامل تاثیرگذار در افزایش اقتدار ملی توصیف کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: ایشان فرمودند که حتی ممکن است کسی رهبری را هم قبول نداشته باشد ولی در انتخابات شرکت کند چرا که سرنوشت کشور باید به دست خود مردم رقم بخورد. انتخابات در عین حال باید نماد حفظ وحدت و انسجام ملی باشد. نباید خط‌کشی‌های نادرست و تقسیم‌بندی‌های غلط چپ و راست مانع وحدت و انسجام ملی شود. اینگونه تقسیم‌بندی‌های غلط باید کنار گذاشته شود.

مصباحی مقدم بیان کرد: البته وجود اختلاف سلیقه و اختلاف بینش سیاسی و تفاوت قومیت و مذهب اشکالی ندارد ولی این مسائل نباید برهم زننده وحدت ملی و ایجاد تفرقه، دودستگی و دوقطبی‌گری شود.

وی با بیان اینکه نان و قدرت برخی جریان‌های سیاسی در ایجاد دو دستگی و دوقطبی است، گفت: این عده اگر بتوانند در انتخابات دوقطبی ایجاد می‌کنند تا آرای‌شان بالا ‌رود. این توجه به منافع جناحی و گروهی و غفلت از مصالح ملی است و حتما باید کنار گذاشته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کشور ما با وجود قومیت‌های متعدد و مردمی با مذاهب و ادیان مختلف، در ۴۲ سال گذشته همواره شاهد وحدت و انسجام ملی بوده و این مسیر باید استمرار پیدا کند چرا که یکی از راه‌های اقتدار ملت ایران است.

از ظرفیت‌های فراوان کشور باید استفاده کرد

مصباحی‌مقدم درباره شاخص‌های رییس جمهوری مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی، گفت: رییس جمهوری باید مدیر، با ایمان، عدالتخواه، ضدفساد و با عملکردی انقلابی و جهادی باشد. باید مردمی، به جوانان معتقد و نسبت به آینده ایران امیدوار باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر رییس جمهوری با این خصوصیات مدیریت کشور را برعهده گیرد، تحول اساسی در کشور پدید خواهد آمد چرا که به فرموده رهبر انقلاب، ایران ظرفیت‌های فراوانی در درون خود دارد که اگر از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری شود، وسعت سرزمینی و دسترسی به دو دریای شمال و جنوب و هم فرصت داشتن ۱۵ همسایه با حدود ۶۰۰ میلیون جمعیت در اطراف خود، امکان رفت و آمد، داد و ستد را میان ایران و این کشورها فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وجود نسل جوان تحصیلکرده اقتضا می‌کند که اقتصاد ایران بتواند به‌شکل جهشی رشد و پیشرفت کند و ظرف مدت نسبتا قابل قبولی، بتواند از اقتصاد هجدهم به رتبه پایین‌تر برسد.

مصباحی ‌مقدم با اشاره به تاکیدات رهبرانقلاب درباره تحقق شعار جهش و رفع موانع تولید عنوان کرد: رهبر انقلاب بیان کردند که شعار جهش تولید گرچه در حد قابل قبول و نه در حد انتظار محقق شد ولی وجود موانع و عدم حمایت از تولید موجب شد که این شعار به طور کامل و جامع تحقق پیدا نکند.

وی افزود: واردات بی‌رویه، قاچاق کالا و مقررات زائد از جمله مواردی است که مانع حمایت از تولید، رشد و پیشرفت جهش تولید می‌شود. البته در کنار این موانع ‌باید امکان واردات مواد اولیه مورد نیاز و تجهیزات مورد نیاز ضروری برای تولید را فراهم کرد.

مصباحی‌مقدم درباره نقش واسطه‌ها در بالا رفتن قیمت میوه از باغ تا بازار، گفت: به عنوان مثال میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال که در باغ با قیمت ۵-۶ هزار تومان فروخته می‌شود به دلیل واسطه‌های متعدد، غیرمفید و افزون‌خواه در بازار شهرها ۲۵ – ۳۰ تومان و گاهی بیشتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اگر شرکت‌های تعاونی در قلمرو تولیدکنندگان شکل گیرد، این شرکت‌های تعاونی می‌توانند مستقیما محصول را از صاحبان تولید و باغداران خریداری کرده و مستقیماً به بازار مصرف برسانند و واسطه‌ها را حذف کنند.

مبارزه با فساد به رشد و پیشرفت و رفع موانع تولید کمک می‌کند

مصباحی‌مقدم با اشاره به موضوع مبارزه با فساد اضافه کرد: مبارزه با فساد از مسائلی است که به رشد و پیشرفت و رفع موانع تولید کمک می‌کند و از نکات مهمی است که در افزایش قدرت خرید مردم بسیار تاثیرگذار است و نیازهای تولیدی مردم را برطرف می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از رشد بی‌رویه نقدینگی ادامه داد: رشد نقدینگی سالانه باید به اندازه رشد تولید باشد، به عنوان مثال اگر رشد تولید ما یک یا ۲ درصد است، نقدینگی هم باید یکی، ۲ درصد باشد نه اینکه سالانه شاهد رشد نقدینگی ۲۵ یا ۳۰ درصد باشیم و تصور کنیم این رشد به نفع اقتصاد کشور است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: رشد نقدینگی به زیان حقوق بگیران است و سفره آنها را کوچک می‌کند و به نفع صاحبان ثروت‌های ثابت و افراد دارای مستغلات است. بنابراین باید کاری کرد که نیازهای مردم را در کمترین زمان کاهش داد. اصلاح نظام بانکی و گمرکی از موضوعاتی است که به رفع موانع تولید کمک می‌کند.

لغو تحریم‌ها باید در عمل باشد نه روی کاغذ

مصباحی مقدم درباره سیاست‌های اعلامی ایران در قبال برجام گفت: همانطور که رهبر انقلاب کاملا روشن بیان کردند، سیاست اعلامی ایران درباره برجام و تعامل با طرف‌های برجامی این است که آمریکا باید همه تحریم‌ها را لغو کند، سپس ایران راستی‌آزمایی می‌کند که آیا در عمل و نه در روی کاغذ تحریم‌ها کنار گذاشته شده است و در صورت لغو واقعی تحریم‌ها به تعهدات برجامی باز می‌گردد در غیر اینصورت بازگشت ایران به تعهدات برجام معنا ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: رهبری در توصیه‌ای مکتوب عنوان کردند زمانی که می‌خواهید برجام را پیاده کنید باید متوازن باشد یعنی یک قدم آنها بردارند و یک قدم شما بردارید.الان هم نباید تجربه قبل را تکرار کنیم.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا