خبرفقط خبر

آیت الله مصباحی مقدم: اگر اف‌ای تی اف را پذیرفته بودیم، اکنون باید به آن‌ها ریز عملیات مالی خود را ارائه می‌کردیم

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ درحالیکه برخی تلاش دارند، فشار‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا را به نپیوستن ایران به اف‌ای تی اف مربوط کنند، اما آیا واقعا این تحلیل درست است؟
موافقان و مطرح کنندگان این تحلیل ها، معتقدند: نپیوستن ایران به FATF عملا اقتصاد کشور را در محاصره کامل اقتصادی قرار داده و شانس سرمایه گذاری خارجی را به صفر رسانده است. مدافعان پیوستن ایران به اف‌ای تی اف نوسانات شدید قیمت ارز را ناشی از محدود شدن تبادلات تجاری کشور و ایجاد مشکل در دسترسی ایران به منابع ارزی به دلیل نپذیرفتن قوانین گروه ویژه اقدام مالی، می‌دانند.

در همین حال یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: اگر FATF را می‌پذیرفتیم وضعیت اقتصادی ما بدتر می‌شد که حتما بهتر نمی‌شد.

غلامرضا مصباحی مقدم می‌گوید: از مدعیان یک سوال داریم آنهم این است که اگر ما به FATF و CFT و پالرمو بپیوندیم آیا بانک‌هایی که در خارج از کشور با ما کار نمی‌کنند، ارتباط بانکی را با ما از سر می‌گرفتند؟

وی می‌افزاید: همه بانک‌ها و شرکت‌ها اگر با ایران معامله و یا مبادله‌ای داشته باشند مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شوند پس این تهدید آمریکا بالای سر همه بانک‌ها و شرکت‌های تمام کشور‌ها وجود دارد و به این ترتیب آن‌ها قدمی در ارتباط مالی با ما برنخواهند داشت.

مصباحی مقدم می‌گوید: اگر اف‌ای تی اف را پذیرفته بودیم، اکنون باید به آن‌ها ریز عملیات مالی خود را ارائه می‌کردیم، آن وقت چگونه با تحریم‌های آمریکا می‌خواستیم مقابله کنیم.

یک کارشناس اقتصادی دیگر در خصوص این موضوع می‌گوید: با وجود تحریم‌های همه جانبه، در کشور ما FATF نمی‌تواند اثر بخش باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا