خبرفقط خبرنظرات اقتصادی

آیت الله مصباحی مقدم: افزایش اتکا به درآمد‌های نفتی، مهمترین مشکل بودجه ۱۴۰۰

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در بودجه سال ۹۹ , میزان درآمد‌ها با فروش نفت، ده درصد بودجه را تشکیل می‌داد، اما در بودجه سال آینده, ۴۱ درصد درآمد‌های دولت از طریق فروش نفت حاصل می‌شود.

مصباحی مقدم گفت: دومین مشکل عمده بودجه سال آینده، کسر بودجه ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی است که بنا بود یک نوع تعادل و تراز بین درآمد‌ها و هزینه‌ها برقرار باشد، اما متاسفانه این کسر بودجه بزرگ، نشان از عدم تعادل و تراز بین درآمد‌ها و هزینه هاست.

وی افزود: قرار بود دولت درآمد‌های مالیاتی را در بودجه ۱۴۰۰ افزایش دهد، اما این اتفاق نیفتاد و این سومین مشکل بودجه سال آینده است.

این نماینده مجلس گفت: اگر دولت قصد داشت میزان مالیات را در بودجه ۱۴۰۰ افزایش دهد باید مالیات بر عایدی سرمایه را به تصویب می‌رساند، اما این اقدام را انجام نداد و این بدان معناست که دولت اراده‌ای برای افزایش مالیات در بودجه سال آینده ندارد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه ۹۰ درصد بودجه امسال بودجه جاری را تشکیل می‌دهد افزود: بودجه عمرانی در سال جاری فقط ده درصد بود و اگر بودجه در سال آینده اصلاح می‌شد این رقم باید به ۳۰ درصد می‌رسید.

وی ادامه داد: بودجه جاری ۷۰ درصد و بودجه عمرانی حداقل ۳۰ درصد باید باشد، اما در بودجه ۱۴۰۰ رقم بودجه عمرانی فقط ۱۶ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد که این مشکل دیگری است.

مصباحی مقدم گفت: با توجه به اینکه طرح‌های نیمه تمام دولت رقمی حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است باید دولت برنامه‌های ضربتی برای اتمام این طرح‌های نیمه تمام داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: یکی دیگر از مشکلات بودجه سال آینده، اتکا زیاد بودجه به فروش اوراق است که رقمی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را تشکیل می‌دهد بنابراین این رقم در بودجه ۱۴۰۰, محقق نمی‌شود و به همین دلیل و با وجود مشکلاتی که ذکر شد بودجه سال آینده واقعی نیست.

نرخ دلار در بودجه فقط یک آیتم محاسباتی است

مصباحی مقدم در خصوص نرخ دلار در بودجه ۱۴۰۰ گفت: رقم دلار در بودجه فقط یک آیتم محاسباتی بوده و برای تبدیل نرخ دلاری که حاصل از فروش درآمد‌های نفتی است به ریال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده، دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شده است افزود: با توجه به افزایش قیمت دلار در سال آینده، جهش قیمتی را تجربه خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا