خبرفقط خبرنظرات اقتصادی

آیت الله مصباحی‌مقدم: طرح مجلس درباره یارانه کالاهای اساسی باید اجرا شود/ دولت باید پیش‌قدم می‌شد ولی نشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبه مجلس مبنی بر الزام دولت برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی گفت: فشار بر گروه‌هایی است که بعضا شغل خود را از دست داده و برخی نیز با رشد قیمت‌ها قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، این‌کار حتما باید انجام بگیرد.

آیت الله غلامرضا مصباحی‌مقدم اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره تصویب قانون «الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی» در مجلس که طبق آن دولت موظف به پرداخت یارانه خرید کالاهای اساسی به ۶۰ میلیون نفر می‌شود و دولت در عین حال اجرای این طرح را امکان‌پذیر نمی‌داند، اظهار داشت: در شرایطی که قیمت‌ها مردم را خصوصاً درباره کالاهای ضروری و معیشتی‌شان به‌شدت در رنج قرار داده، اقدام مجلس یک اقدام به‌موقع و خوبی است و نباید مورد مناقشه بگیرد.

وی افزود: فشار بر گروه‌هایی است که بعضاً شغل خود را از دست داده‌اند و برخی با رشد قیمت‌ها قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، این‌کار حتما باید انجام بگیرد و جبران وضعیت مالی مردم بشود تا بتوانند حداقل معیشت را برای مردم به‌مدت شش‌ماه تامین کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر این اقدام مورد موافقت دولت هم قرار بگیرد خوب است ولی باید تأمین مالی آن را بپذیرد و اعلام کند که از عهده پرداخت آن بر می‌آید؛ و الّا مجلس باید آدرس بدهد که از کجا می‌تواند چنین منابعی را برای مدت شش‌ماه تأمین کنند تا کالاهای اساسی با قیمت بهتری در اختیار مردم قرار بگیرد.

مصباحی‌مقدم هم‌چنین اظهار داشت: باید دولت رأسا چنین کاری را انجام می‌داد و پیش‌قدم می‌شد و آن‌موقع اگر نیازی به تصویب مجلس داشت، به مجلس لایحه می‌داد تا تصویب شود. شرایط واقعا غیرقابل تحمل برای خانواده‌های کم‌درآمد جامعه و خصوصا کسانی که زیر خط فقر هستند، می‌باشد و دولت باید در این‌زمینه پیشگام می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: البته تأمین منابع بسیار مهم است و درباره اینکه در این طرح از تنخواه خزانه نام برده شده، مقداری نگران هستم؛ معنی تنخواه خزانه این است که در آغاز سال مالی، خزانه ۳ درصد از بودجه عمومی را به‌صورت تنخواه در اختیار دولت قرار می‌دهد و اگر بنا باشد شرایط خاصی باشد، این ۳ درصد تا دو برابر هم قابل افزایش است، اگر این‌کار را کرده‌اند و بخواهند علاوه بر این تنخواه، از خزانه برداشت کنند به‌معنای ایجاد نقدینگی بیشتر است و این خود فشار دوباره‌ای بر مردم از باب افزایش نقدینگی  وارد می‌کند ولی دولت باید از راه‌های دیگری که مطرح شده‌اند اگر قابل اجرا باشد را استقبال کند. اگر کاری با مشارکت دولت و مجلس انجام بگیرد، چه‌بهتر؛ الان شرایطی است که دولت حداکثر مساعدت را باید در این چنین موارد داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا