خبرفقط خبر

آیت‌الله مصباحی مقدم: طرح جدید بانکداری اسلامی آماده تصویب در مجلس یازدهم است

نمایندگان توجیه شوند

آیت‌الله غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره دلایل تأخیر در تصویب طرح بانکداری اسلامی و اهمیت توجه مجلس جدید به تصویب آن پرداخت و اظهار کرد: علت اصلی اینکه این طرح در مجالس قبلی به ثمر نرسید مقاومتی است که نظام بانکی برای اصلاح نشان داد. البته اصولاً هر اصلاحی همراه با مقاومت خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


مقاومت نظام بانکی در برابر اصلاح

وی با اشاره به مقاومت‌هایی که در مقابل اصلاح نظام بانکی وجود دارد، ادامه داد: اگر بخواهند این رویه را تغییر دهند، نظام بانکی، که نزدیک به چهل سال با یک رویه‌ و روش مأنوس شده است، مقاومت می‌کند و این امر طبیعی به نظر می‌رسد؛ به ویژه در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، که این اصلاح شامل بانک مرکزی هم شد، مقاومت‌های بیشتری برای تصویب این طرح وجود داشت.

《《 نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی به این طرح و ضرورت اصلاح در نظام بانکی اقبال نشان داده‌اند و نمایندگان همین دوره هم در زمانی‌که کاندیدا بودند به مردم و انتخاب‌کنندگان وعده اصلاح نظام بانکی دادند بنابراین امیدوارم از آغاز دوره برای در دستور قرار دادن این طرح اقدام کنند 》》

آیت‌الله مصباحی‌مقدم تأکید کرد: در واقع قانون بانک مرکزی، قانون پولی و بانکی و قانون عملیات بانکی بدون ربا در حال اصلاح است. علاوه بر این، قانون ایجاد بانک توسعه برای جمهوری اسلامی ایران هم در حال افزودن است. بنابراین نظام بانکی در مقابل این اصلاحات مقاومت نشان می‌دهد.

ایرادهای طرح بانکداری اسلامی برطرف شده است

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نظرات کارشناسان مختلف درباره این طرح اخذ شده است، یادآور شد: در مجلس دهم شورای اسلامی به ویژه با توجه به اینکه قانون در کمیسیون مربوطه اصلاح شد و در هنگام تصویب هم نمایندگان بانک مرکزی وزارت امور اقتصادی و دارایی حضور داشتند. لذا نظرات آنها هم در این زمینه اخذ شده است. در طول این دوره با کارشناسان مختلف از حوزه و دانشگاه‌ها هم گفت‌وگو شد و کسانی‌که ایرادهایی درباره این طرح داشتند آنها را سنجیدند و اصلاحات لازم بر روی طرح انجام گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: بخش مهمی از کسانی‌که مخالف طرح اصلاح نظام بانکی بودند قانع شدند اما نهایتاً با توجه به تنگی فرصت و مخالفت رئیس بانک مرکزی به اصلاح، این طرح به نتیجه نرسید. لذا امیدوارم مجلس یازدهم در آغاز کار خود این طرحی را که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده و اصلاح و آماده شده است در دستور کار خود قرار دهد.

شبهات مراجع تقلید درباره عملکرد شرعی نظام بانکی

آیت‌الله مصباحی‌مقدم با اشاره به انتقاداتی که درباره عملکرد شرعی نظام بانکی وجود دارد ادامه داد: همه ملت ما به گونه‌ای با مشکلاتی که در نظام بانکی کشور وجود دارد، درگیر هستند و اظهار نارضایتی می‌کنند. از سوی دیگر مراجع عظام تقلید نیز در خصوص عملکرد نظام بانکی شبهه دارند و برخی به صراحت اعلام می‌کنند که وضعیت وام‌های بانکی ربوی است. بنابراین باید اصلاحات لازم در نظام بانکی انجام شود تا این شبهات و اعتراضات برطرف شود.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: از سوی دیگر، نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی نیز به این طرح و ضرورت اصلاح در نظام بانکی اقبال نشان داده‌اند و نمایندگان همین دوره هم در زمانی‌که کاندیدا بودند به مردم و انتخاب‌کنندگان وعده اصلاح نظام بانکی دادند. بنابراین امیدوارم از آغاز دوره برای در دستور کار قرار دادن این طرح اقدام کنند.

نمایندگان مجلس جدید با طرح همراه شوند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات انجام شده بر روی طرح بانکداری اسلامی و لزوم توجیه نمایندگان مجلس یازدهم در مورد آن، یادآور شد: چکش‌کاری‌های خوبی بر روی این طرح انجام شده و کاملاً آماده است که در این مجلس جدید به تصویب برسد اما ضروری است که نمایندگان جدید مجلس در مورد این طرح توجیه و با آن همراه شوند.

آیت‌الله مصباحی‌مقدم در پایان اظهار کرد: خوشبختانه حجت‌الاسلام والمسلمین بحرینی، نماینده محترم مشهد، که رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی در دوره دهم مجلس بودند، باز هم در مجلس شورای اسلامی حضور دارند و برای اینکه نکات لازم در مورد این طرح را برای سایر نمایندگان توضیح دهند انگیزه کافی در ایشان وجود دارد و بیان خوبی هم برای قانع کردن نمایندگان دارند تا آنها را با خود همراه کنند که به این طرح رأی دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا