خبرفقط خبرکمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام

آیت‌الله مصباحی مقدم: بیشترین بحث در نشست رئیس جمهور با فعالان سیاسی، درباره مسائل اقتصادی بود

آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در خصوص جلسه روز گذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور با برخی سیاسیون و تشریح نکاتی که در این جلسه مطرح شد، طی سخنانی اظهار داشت: این نشست از ناحیه دفتر رئیس‌جمهور به عنوان حضور نمایندگان احزاب سیاسی مطرح بود و بنده اولین سخنران بودم و هیچ بحثی از مسائل سیاسی نداشتم بلکه فقط به مسائل اقتصادی پرداختم؛ آن هم درباره کرونا و تأثیرات اقتصادی که بر کشور گذاشته و سیاست‌هایی که اکنون دولت باید برای پشت سر گذراندن شرایط کرونا بکار بگیرد.

وی افزود: مثل شرایط پولی انقباضی چرا که نقدینگی در سال گذشته ۳۲٫۷ درصد رشد داشته و سال ۹۹ نباید شاهد رشد بی‌حساب و کتاب نقدینگی باشیم زیرا همین رشد نقدینگی عامل اصلی تورم است. همین رشد نقدینگی موجب شوک ارزی، افزایش قیمت طلا و سایر کالاها می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نکته دیگری که مطرح کردم سیاست انبساطی مالی بود، خاطر نشان کرد: منظور این است که دولت اوراق بدهی را از طریق بورس عرضه کند و مردم این اوراق را خریدار کنند و نقدینگی مردم توسط این اوراق جذب بشود. دولت این‌گونه می‌تواند این نقدینگی را به مطالبات پیمانکاران طرح‌های عمرانی بدهد و نتیجه این می‌شود که طرح‌های عمرانی پیش می‌رود و کسب و کار و اشتغال هم افزایش یافته و رونق می‌یابد. من ۱۲ بند سیاست ارائه کردم و این ۲ مورد از این بندها بود.

آیت‌الله مصباحی مقدم هم‌چنین درباره مسائل مطرح شده در این جلسه و سخنان رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور صحبت‌هایی را در پاسخ به کسانی که اظهار نظر کردند بیان نمود و گزارشی از وضعیت شرایط کرونا در کشور و کنترل و مهار این بیماری ارائه کرد و از شرکت‌های دانش بنیان که صدا و سیما نیز به آن اشاره کرده است، سخن گفت.

وی تصریح کرد: مهمترین سخن آقای روحانی این بود که ما برای مدیریت کشور نیازمند به استفاده از دو یا سه حزب بزرگ هستیم و اگر این احزاب به میدان بیایند و مردم را نمایندگی کنند بهتر می‌تواند کشور را اداره کرد. اگر احزابی داشته باشیم که مبادله قدرت بین این احزاب صورت بگیرد، گاهی یک حزب قدرت را به دست بگیرد و اگر موفق بود، ادامه می‌دهد و مردم به این حزب پشت کرده و به حزب دیگر رو می‌کنند. احزاب که بیایند، کادر تربیت کرده، مسئولیت می‌پذیرند، مردم را نمایندگی می‌کنند و پاسخگوی آنان و واسطه‌ای بین مردم و قدرت خواهند بود.

عضو تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: البته این اشاره هم بود که اگر احزاب به میدان بیایند هزینه‌های اجتماعی نظام هم کاهش می‌یابد؛ من به عنوان مثال می‌گویم که هر حزبی که بیاید، اگر ۲۹۰ کاندیدا را در کشور معرفی کند، این افراد بهترین کسانی خواهند بود که در تهران و شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها از ناحیه آن حزب شناسایی شده‌اند و یک گزینشی صورت گرفته و با این گزینش، کار شورای نگهبان نیز ساده خواهد شد.

آیت‌الله مصباحی مقدم گفت: این به نوعی یک فیلتر بوده و تاثیرگذار است که کار شورای نگهبان برای شناسایی کاندیداها راحت‌ترمی‌شود و من این را اشاره کردم؛ و یا مثلا برای کاندیداتوری ریاست جمهوری اینطور نخواهد بود که اتفاقا کسی گُل کند و رئیس‌جمهور شود و آن چند روز آخر مشخص شود. بلکه حساب شده خواهد بود و چهار سال زمان در اختیار هر یک از احزاب است تا بهترین‌های خودشان را برای کاندیداتوری ریاست جمهوری و تشکیل دولت معرفی کنند و بعد هم آن حزب سعی می‌کند وزرای خود را برای دولت آینده انتخاب و روی آنها کار کند و بهترین‌های خود را به میدان می‌آورد و پخته‌تر و حساب‌شده‌تر خواهد بود و ایشان این سخن را گفت.

وی در پاسخ به این سوال که حاضران در جلسه از هر جناح سیاسی بر چه مسائل محوری تاکید داشتند؟ گفت: بیشترین بحث در این جلسه اقتصادی بود؛ شرایط اقتصادی کشور، تحریم‌ها، تأثیراتی که کرونا گذاشته و تدابیری که دولت اندیشیده و پیشنهادهایی برای اینکه دولت انجام دهد. برخی مسائل سیاسی را مطرح کردند ولی این افراد اندک بودند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا