خبرفقط خبر

آیت‌الله مصباحی مقدم: باید هرچه زودتر سیاست‌های حمایتی و تشویقی از ناحیه دولت به صورت قوی‌تر و جدی‌تر اعمال شود تا نرخ زاد و ولد در کشور اصلاح شود.

آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ششمین سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: متاسفانه آماری که اخیراً از نرخ زاد و ولد در کشور ما منتشر شد بسیار نگران کننده و بیانگر آن است که نرخ خالص رشد جمعیت در کشور زیر یک درصد شده و این وحشتناک است.

وی عنوان کرد: علت کاهش نرخ خالص رشد جمعیت این است که سن ازدواج به تاخیر افتاده و میانگین آن به گونه‌ای بالا رفته است که دختران و پسران در پذیرفتن مسئولیت‌های زندگی تعلل می‌کنند و متاسفانه فرهنگ زندگی مجردی رو به گسترش است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: از طرف دیگر افرادی که ازدواج می‌کنند نیز به داشتن یک یا دو فرزند قناعت می‌ورزند و فرهنگ غلط و نادرستی تحت عنوان «فرزند کمتر زندگی بهتر» پدید آمده است که البته در اثر تبلیغات دورانی است که سیاست دولت، سیاست کنترل جمعیت بود زیرا ما رشد ۳/۲ درصدی را قبل از سال ۱۳۶۷ داشتیم و این موجب شد دوره‌ای سیاست کنترل جمعیت داشته باشیم.

آیت‌الله مصباحی مقدم ادامه داد: سیاست کنترل جمعیت بسیار تأثیرگذار بوده و از نظر فرهنگی هم تاثیرات خود را داشته و این اتفاق افتاده است که بسیاری از خانواده‌ها مایل به داشتن بیش از یک یا دو فرزند نیستند و با تأخیر هم آماده فرزندآوری می‌شوند.

وی طولانی شدن زمان بندی زایمان‌ها را نیز از دیگر عوامل موثر در کاهش جمعیت عنوان کرد و گفت: زمان بندی در زایمان‌ها نیز بسیار طولانی شده و فاصله سنی فرزند اول و دوم حدود ۱۰ سال می‌شود در صورتی که می‌بایست میان فرزندان بیش از حداکثر ۳ سال فاصله نیافتد. تعداد زایمان در هر زندگی مشترک نیز باید حداقل به چهار فرزند برسد تا نرخ جانشینی که ۲/۱ درصد است محقق شود و ما همواره با یک جمعیت جوان روبرو باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر نرخ جانشینی و افزایش جمعیت جوان در کشور اتفاق نیافتد ممکن است متاسفانه ما نیز به برخی از کشورهای اروپایی که پیرسالی بر آنها حاکم شده است، شباهت پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: باید هرچه زودتر سیاست‌های حمایتی و تشویقی از ناحیه دولت، وزارت بهداشت و درمان و مراکز درمانی خصوصاً مراکزی که زنان باردار در آنها مورد حمایت قرار می‌گیرند، به صورت قوی‌تر و جدی تری اعمال شود تا نرخ زاد و ولد در کشور اصلاح شود.

آیت‌الله مصباحی مقدم در پایان اظهار داشت: سیاست‌های جمعیتی که رهبر انقلاب ابلاغ کردند باید این ضرورت را ایجاد کند که حداقل به نرخ جایگزینی برسیم تا بتوانیم در آینده جمعیت قابل قبولی در کشور داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا