خبرفقط خبر

آیت‌الله مصباحی‌مقدم: فرصت‌های جدیدی برای «جهش تولید» پدید آمده است

تهران- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری موفقیت‌های نظام در تحقق «رونق تولید»، گفت: فرصت‌های جدیدی برای جهش تولید در حال شکل‌گیری است و شیوع کرونا فرصتی برای تمرین دولت الکترونیک و روی آوردن به شیوه‌های نوآورانه است.

 

آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا تعیین شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب را ادامه شعار سال گذشته مبنی بر «رونق تولید» عنوان کرد و با اشاره به موفقیت‌ مجموعه نظام در این زمینه، گفت: سال گذشته، بنگاه‌های اقتصادی کشور وقتی دیدند که کشورهای اروپایی با پیروی از آمریکا، از سرمایه‌گزاری در ایران خودداری می‌کنند،  به فکر افتادند و شاهد حرکت‌های «درون‌زا» بنگاه‌های اقتصادی بودیم.

عضو منتخب مجلس خبرگان رهبری، حرکت‌های درون‌زا در تولید پوشاک و لوازم خانگی را افزایش صادرات این محصولات به کشورهای همسایه قلمداد کرد و در ادامه به خروج شرکت‌های خودروسازی فرانسوی از ایران و خودداری آنها از تامین قطعات اشاره و افزود: با توجه به اینکه فرانسه هم در تامین قطعات خودرو اقدامی نکرد و از تامین قطعات خودداری کرد با فراخوان شرکت‌های دانش بنیان کشور قطعه‌سازی شروع شد و با مهندسی معکوس، قطعات مورد نیاز ایران خودرو و سایپا تامین شدند.

مصباحی مقدم، تامین قطعات مورد نیاز ۱۰۰ هزار خودرو ناقص موجود در پارکینگ‌های دو تولید کننده بزرگ خودرو در کشور را در سال ۹۸ یادآور شد و گفت: علاوه بر تامین قطعات مورد نیاز این خودروها، مقدار تولید خودرو هم در این سال افزایش یافت.

وی، این حرکت‌های درون‌زا را موجب امیدواری دانست و افزود: این تحولات در حوزه‌های مختلف موجب شد رهبری معظم انقلاب، امیدوارانه‌تر به مساله تولید نگاه کنند و سال ۹۹ را سال «جهش تولید» اعلام کنند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز کشور ظرفیت ایران برای جهش تولید را مناسب تلقی و تاکید کرد: نیروی انسانی نخبه و متخصص ایرانی، توانایی و قدرت خلاقیت و نوآوری خود را طی سال گذشته و سال‌های اخیر ثابت کرد.

 در شرایط شیوع کرونا ثابت کردیم می‌توانیم

مصباحی مقدم به تامین فوری تجهیزات مورد نیاز بخش بهداشت و درمان کشور در شرایط شیوع کرونا در اواخر سال گذشته و ابتدای سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: با وجود تحریم‌ها و غافلگیری همه کشورهای دنیا در این حوزه، هم تولیدکنندگان ایرانی، هم گروه‌های جهادی و هم شرکت‌های دانش بنیان دست به دست هم دادند و ماسک و دستکش و مواد به شکل انبوه تولید و در اختیار مردم و کادر بهداشتی و درمانی قرار گرفت.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، وارداتی بودن برخی تجهیزات پزشکی مثل کپسول‌های تامین اکسیژن را یادآور شد و تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی با توجه به نیاز بیماران مبتلا به ویروس کرونا به کپسول‌های تامین اکسیژن، این کپسول‌ها را در داخل کشور تولید و اکنون از واردات این کالا بی‌نیاز شده‌ایم.

مصباحی مقدم به ناتوانی آمریکا و دیگر کشورهای غربی از تامین ماسک و تجهیزات بهداشتی و پزشکی برای شهروندانشان اشاره کرد و گفت: آمریکا که خود را بزرگترین اقتصاد جهان می‌داند، برای تامین نیازمندی‌های خود در مقابل با کرونا دست نیاز به سمت چین دراز کرده و فرانسه و بسیاری دیگر از کشورهای صنعتی هم در همین شرایط را دارند.

وی، درماندگی اقتصادهای کشورهای پیشرفته صنعتی در تامین نیازهای بهداشتی و در عین حال خودکفایی ایران در این حوزه را امیدوار کننده ارزیابی کرد و گفت: پیشرفت‌های پزشکی و تامین تجهیزات مورد نیاز در این حوزه، یک بعد از جهش تولید است اما بسترهای متعددی برای جهش تولید داریم که باید همگی مورد توجه قرار گیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تشکیل نشست کمیسیون زیربنایی این نهاد در چهارشنبه گذشته خبر داد و افزود: راه‌های جهش تولید در این نشست مورد تبادل نظر قرار گرفت و داود دانش جعفری رییس کمیسیون نظارت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارشی را درباره وضعیت اقتصاد ایران و جهان در شرایط کرونا و پساکرونا به حاضران ارائه کرد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت وظیفه سیاست‌گذاری در حوزه جهش تولید را دارد، خاطرنشان کرد: در نشست‌های بعدی در اردیبهشت ماه، سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام را در جهت جهش تولید بازنگری خواهیم کرد.

نقش شرکت‌های دانش بنیان کلیدی است

مصباحی مقدم با بیان اینکه باید ببینیم کجاها در اقتصاد ما ظرفیت جهش دارد، گفت: همه جای اقتصاد ظرفیت جهش ندارد و در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اشاره کردم که یکی از مکان‌های مستعد نیروی انسانی متخصص و شرکت‌های دانش بنیان ما هستند.

نماینده ادوار مجلس، نقش شرکت‌های دانش بنیان در ایجاد ارزش افزوده را یادآور شد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان در جهش تولید نقش کلیدی دارند و باید به طور خاص مورد توجه قرار گیرند.

مصباحی مقدم، داشتن ذخایر انرژی را یکی از مزیت های کشور دانست و گفت: ذخایر انرژی کشور ما بسیار بالاست و از این جهت می‌تواند انرژی را با صرفه‌جویی و محصولات فرآوری شده، صادر کند.

وی، توسعه بخش فرآورده‌های نفتی را یکی دیگر از ظرفیت‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌ها، موقعیت تزانزیتی کشور است که باید برای استفاده از آن برنامه‌ریزی شود.

منتخب مجلس خبرگان رهبری به نیاز کشورهای شمال ایران به دسترسی به آب های آزاد و دریای عمان اشاره و اضافه کرد: هم راه‌های شمال و جنوب و هم شرق و غرب ایران، موقعیت خیلی خوبی را برای ترانزیت دارند و می‌توانند وسیله‌ای برای جهش تولید باشند.

بنگاه‌های تولیدی بزرگ وضعیت خوبی دارند

مصباحی مقدم، رکود واحدهای تولیدی در ۲۰ روز اول سال را طبیعی دانست و گفت: معمولا ما هر ساله در این ایام تعطیلی داریم که این موضوع سبب می‌شود بخش تولید با تمام ظرفیت فعال نباشد که طبیعی است و در ادامه وضعیت بهتر خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،  به زیان دیدن بخشی از بازاریان و کسب و کارهای خرد از شیوع بیماری کرونا در ایام عید اشاره کرد و گفت: در بخش بازار، هر سال دوران پیش از عید، دوران رونق بود که امسال به خاطر شیوع کرونا چنین رونقی را نداشتیم و از این جهت ممکن است که نگرانی‌هایی پدید بیاید و رکود بیشتری را شاهد باشیم.

مصباحی‌مقدم در عین حال، وضعیت بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را که نقش زیربنایی دارند مناسب ارزیابی و تصریح کرد: بنگاه‌های بزرگ تولیدی وضعیتشان عادی است و هیچ جای نگرانی ندارند و تولید در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه یا بورس کشور از این بنگاه‌های بزرگ تولیدی تشکیل شده، گفت: بورس ما برخلاف کشورهای آمریکایی و اروپایی، وضعیت بد ندارد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: سال گذشته، روند رشد شاخص‌ها را در بورس شاهد بودیم و امسال هم با باز شدن معاملات، مجددا شاهد رشد شاخص‌های بورس هستیم.

مصباحی مقدم به نقش کلیدی شرکت‌های بورسی در اقتصاد کشورها اشاره و تاکید کرد: بخش مهمی از تولید در بخش زیربنایی تولید و شرکت های بورسی است که در این حوزه وقفه جدی نداشته‌ایم.

شیوع کرونا دولت الکترونیک را تقویت کرد

مصباحی مقدم، استفاده از فناوری‌های نو در شرایط شیوع کرونا برای دورکاری و تداوم فعالیت‌های اقتصادی را یادآور شد و افزود: در بخش‌های دیگر هم، الان روش‌هایی نوآورانه در حال ایجاد است که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های استارتاپی، دادوستد و مبادلات با شیوه‌های جدیدی در حال انجام است.

وی، تغییر شیوه‌های مبادله و آموزش و دیگر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در نتیجه شیوع کرونا را یادآور شد و گفت: شرایط کنونی می‌تواند شروع خوبی برای افزایش مبادلات اقتصادی و فعالیت‌های کاری در بستر دولت الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری به دستگاه‌های مختلف باشد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش به برگزاری کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها در بستر رسانه‌ها و اینترنت اشاره کرد و گفت: در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که دوشنبه برگزار شد، وزیر آموزش پرورش گزارش داد که ۸۵ درصد آموزش مدارس کاملا به‌روز و به موقع انجام گرفته و تنها ۱۵ درصد عقب‌ماندگی وجود دارد که باید جبران شود.

مصباحی مقدم، برگزاری دادگاه‌ها در قوه قضائیه در بستر دولت الکترونیک و از طریق روش‌های نوآورانه را یادآور شد و گفت: بخشی از دستگاه‌ها مثل قوه قضائیه فعالیت را از طریق دورکاری و فضای مجازی دنبال می‌کنند و این تحول خوب و امیدوار کننده‌ای است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به جبران خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا تصریح کرد: دعا می‌کنیم تا خداوند شر این ویروس منحوس را از کشور ما و دیگر ملت های دنیا دور کند اما حتی در صورت ادامه شیوع ویروس، می‌توان فعالیت‌ها را از طریق دورکاری و با کمک دولت الکترونیک ادامه داد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، شیوع بیماری کرونا را فرصتی برای پیگیری و عملیاتی کردن دولت الکترونیک در همه ابعاد زندگی مردم ایران دانست و گفت: فرصت‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است و هر روز، روش‌های جدید برای تولید، مبادله، بازاریابی، عرضه به بازار و توسعه کسب و کارها در شرایط شیوع کرونا ایجاد می‌شود که حتی می‌تواند به افزایش سرعت تولید و مبادله بیانجامد.

مصباحی مقدم به کاهش ۵۰ درصدی مصرف بنزین در دوران شیوع کرونا اشاره و تصریح کرد: در کنار کاهش مصرف بنزین، تخلفات و تصادفات رانندگی و در نتیجه تلفات انسانی ناشی از آن کاهش پیدا کرد به طوری که میزان مرگ و میرها با وجود شیوع کرونا در کشور نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ به ارزیابی میزان پیشرفت شعار رونق تولید پرداختند و با تأکید بر اینکه باید با کار ۱۰ برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

ایشان با تاکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌ وجود آید.

ذخایر ارزی خوبی داخل و خارج کشور داریم

مصباحی مقدم به برنامه های دولت برای رسیدگی به اقشار آسیب دیده از کرونا اشاره و تصریح کرد: بسته های معیشتی و کمک های خوبی را دولت برای گروه های آسیب دیده تهیه کرده که می تواند به این افراد و خانواده هایشان در تنگنای موجود کمک کند.

وی، کاهش درآمدهای دولت به خاطر شیوع کرونا را یادآور شد و خاطرنشان کرد: باتوجه به مهلت هایی که دولت برای پرداخت مالیات و بدهی ها به بخش خصوصی داده، در کوتاه مدت، درآمد آن کاهش خواهد یافت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال گفت: با توجه به ذخایری که ما داریم و این ذخایر هم در داخل کشور و در خارج از کشور در حال آزاد شدن هستند، امکان مدیریت مشکلات ناشی از شیوع کرونا وجود دارد.

مصباحی مقدم به بلوکه شدن بخشی از منابع ارزی ایران در چین در نتیجه تحریم های آمریکا اشاره و ابراز امیدواری کرد که این منابع نیز با رایزنی مقامات ایرانی و چینی بتواند به زودی در دسترس ایران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه الان کم و کاستی در نیازمندی های عمومی و ضروری مردم نیست، گفت: شرایط می تواند با رعایت نکات بهداشتی به سمت عادی شدن پیش برود و محدودیت ها و مشکلات بوجود آمده با توجه به ظرفیت های بالای اقتصاد ایران کاملا قابل رفع است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، جهش تولید و رشد کسب و کارها را بهترین پاسخ به تحریم های آمریکا و مناسب ترین جایگزین برای درآمدهای نفتی دانست.

پایان/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا