خبرفقط خبر

وظایف سه قوه برای محقق شدن شعار «جهش تولید»/ اقتصاد را از فضای سیاست زده کشور دور کنیم

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر دور کردن اقتصاد از فضای سیاست زده حاکم بر کشور و ضرورت همکاری سران قوا برای محقق شدن جهش تولید، خاطر نشان کرد: من تصور می کنم الان محیط همکاری قوا برای حمایت از تولید فراهم است.

 

آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به عنوان سال «جهش تولید» از سوی رهبر انقلاب، به خبرآنلاین گفت: تایید رهبری از جنب و جوش تولید در سال ۹۸، یک تایید نسبی بود.

 

انتظار می رفت که بیش از این حرف ها فعالیت تولیدی در کشور رقم بخورد، به این دلیل که ظرفیت های داخلی ایران، ظرفیت های بسیار مناسب و گسترده ای است ولی از این ظرفیت ها، آن استفاده ای که باید شود، نمی شود، چراکه با موانعی روبرو بوده و باید توسط دولت برطرف شود.

مواد اولیه تولیدکنندگان باید تامین و به دستشان برسد

عضو مجمع تشخیص با تاکید بر رفع موانع ایجاد شده برسر راه تولید، گفت: وزارت خانه های مربوطه مثل وزارت صمت که باید حامی تولید و تجارت و صادرات باشد، آنطور که باید دقت داشته و نظارت کنند، این کار را انجام نمی دهند. برای بعضی از تولید کننده ها مواد اولیه ای مورد نیاز تامین نمی شود، حال آنکه آن مواد اولیه در داخل کشور است. به طور مثال مواد پتروشیمی، باید به اندازه ظرفیت تولیدشان، به دست آن ها برسد تا توان تولید بیشتر داشته باشند.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: من شرکتی را می شناسم که روزانه۶ تن پلاستیک تولید می کند در صورتی که می تواند ۶۶ تن تولید کند؛ این حکایت از این دارد که مشکل اصلی، تامین نشدن مواد اولیه برای تولید است. علاوه  بر این بخشی از بنگاه های تولیدی هم نیاز به تامین سرمایه در گردش دارند، در حالی که بانک های ما نقدینگی قابل توجهی را در اختیار دارند.

منابع بانک ها باید به سمت تولید جهت داده شود

وی افزود: همچنین گزارش ارائه شده توسط سخنگوی قوه قضاییه، حکایت از این داشت که از کسانی که نزد آنها این منابع مالی قابل توجهی بلوکه شده بود، با پیگیری های این قوه، منابع مالی به بانک ها بازگردانده شد. بانک ها نیز باید این منابع را بلافاصله به سمت تولید جهت دهند. پرکردن ظرفیت های خالی و مستعد بهترین فرصت برای جهت دهی به تولید است. نیاز به نقدینگی برای تهیه مواد اولیه و دعوت از نیروی انسانی برای کار و پرداخت حقوق آنان،  فراهم کردن زمینه صادرات کالاها به اطراف از نکات مهمی است که در صورت حل آن تولید به صورت جهشی رشد پیدا می کند.

وظایف سه قوه برای محقق شدن شعار «جهش تولید»

نماینده ادوار مجلس با بیان آنکه حجت الاسلام رئیسی با توجه به تدابیری که رهبری برای حمایت از تولید ابلاغ کردند، قوه قضاییه را به صورت جدی به سمت تولید جهت داده است؛ تصریح کرد: اگر بنگاهی هم با مشکل قضایی روبرو است اجازه خوابیدن آن بنگاه را نداد؛ حتی بنگاه هایی را هم که خوابیده بودند با رفع موانعشان از نظر قضایی، توانستند به چرخه تولید بازگردند. همین نگاه را باید سایر قوا علی الخصوص قو مجریه هم داشته باشند، زیرا این قوه ارتباط بیشتری با تولید کشور دارد.  قوه مقننه هم که قانون گذار در رفع موانع تولید و ناظر بر آن است و باید برای اجرای این قوانین مطالبه گری کرده  و اگر هم نیاز به اصلاحات بیشتری داشت به آن کمک کند.

فضای همکاری بین سه قوه برای حمایت از تولید فراهم است

وی با تاکید بر دور کردن اقتصاد از فضای سیاست زده حاکم بر کشور و ضرورت همکاری سران قوا برای محقق شدن جهش تولید، خاطر نشان کرد: من تصور می کنم الان محیط همکاری قوا برای حمایت از تولید فراهم است. قدم برداشتن و اقدام کردن مهم است. یعنی این گونه نیست که برخوردها، برخوردهای سیاسی با مسائل تولیدی باشد. برخوردها غالبا از ضعف مدیریت وعدم تحرک برخی مدیران ناشی می شود. اگر این تحرکات به اندازه کافی باشد موانع آن بر طرف می شود.

۲۷۲۱۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا