خبرفقط خبرفقه منابع مالی دولت اسلامی

فقه منابع مالی دولت اسلامی / رابطه ولایت فقیه با حفظ نظام و بقاء اسلام

تحریریه سیاسی خبرگزاری میزان برای تببین دولت اسلامی در عصر حاضر و تکالیف و صلاحیت هایی که دارد، ۱۵ بُرش از کتاب «فقه منابع مالی دولت اسلامی» که به قلم «آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم» عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گردآوری شده است را منتشر می‌کند.
حفظ نظام و بقاء اسلام
هر امری که موجب حفظ نظام اسلامی وتقویت آن می‌گردد، از وظایف اصلی و اولویت اول دولت اسلامی است، زیرا با حفظ نظام می‌توان سایر وظایف را محقق ساخت و هر امری که موجب تضعیف نظام یا سست شدن پایه‌های آن گردد باید از آن خود داری و جلوگیری شود.از اهم مقاصد شریعت، حفظ دین است. پیامبر (ص) برای برقراری اسلام وگسترش آن، زحمات بسیاری کشید و مشکلات بسیاری را تحمل کرد. جنگ‌های عصر پیامبر (ص) عموماً برای دفاع از اسلام بوده است و هر جا تهدیدی متوجه اسلام و مسلمانان شده اقدام به دفاع کردند. گر چه حق داشتند برای دعوت به اسلام و رفع موانع دعوت، اقدام به جنگ کنند.

امام خمینی (ره) برای حفظ دین در برابر تهدیدات ناشی از سلطنت پهلوی و وابستگی آن به بیگانگان قیام کرد و جان خود و یاران خود را به خطر انداخت تا با حمایت ملت ایران، انقلاب اسلامی رخ داد و نظام جمهوری اسلامی برقرار شد. ایشان درباره نظام اسلامی فرمودند: “حفظ نظام از اوجب واجبات است “.

در صورتی که مردم مسلمان به یاری حاکم بر حق قیام کنند وظیفه او به دست گرفتن رهبری مردم است و در شرایطی که دست از یاری حاکم بر حق الهی بردارند وظیفه رهبری سیاسی جامعه بر دوش او قرار نمی‌گیرد و باید به وظیفه هدایت و ارشاد و بیان عقاید، اخلاق و احکام و تربیت دینی مردم قیام کند این نیز اقتضای قاعده “میسور” است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا