خبردرس خارج فقه آیت الله مصباحی مقدمفقط خبرکمیته فقهی سازمان بورس

در سومین جلسه درس خارج «فقه بورس» مطرح شد: شرایط تأیید یا رد شرکت ها برای انتشار اوراق اجاره بر سهام

حوزه/ آیت الله مصباحی مقدم با اشاره به شرایط تأیید یا رد شرکتها برای انتشار اوراق اجاره بر سهام گفت: شرکت هایی که بیش از ۶۰ درصد ارزش دارایی شان فیزیکی باشد امکان تایید آنها جهت انتشار اوراق اجاره بر سهام وجود خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در سومین جلسه درس خارج «فقه بورس» که در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به صورت مجازی و در فضای اسکایپ برگزار شد، با اشاره به شرایط تأیید یا رد شرکتها برای انتشار اوراق اجاره بر سهام، اظهار داشت: در این گونه مسائل یک شاخص و مولفه هایی را در نظر گرفته ایم یعنی گفتیم اگر شرکتی متقاضی این موضوع است باید دارایی های فیزیکی آن شرکت حداقل می بایست ۶۰ درصد کلِ کل دارایی هایشان باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یعنی اگر ۶۰ درصد دارایی های شرکتی فیزیکی باشد ما با این موضوع موافقت می کنیم چون می‌باید غلبه با دارایی های فیزیکی باشد که قابلیت اجاره داشته باشند، اما اگر غلبه با آن نباشد، در این صورت سهام شرکت باید قابل اجاره دادن باشد چون سهام به صورت حصه مشاع است.

آیت الله مصباحی مقدم ابراز داشت: حصه مشاع یک شرکتی است که هم دارایی های فیزیکی دارد هم دارایی های غیر فیزیکی. اگر دارایی های غیر فیزیکی غلبه کند در این صورت مجور نمی دهیم اما اگر دارایی های فیزیکی غلبه کند ما این تعبیر غلبه را به ۶۰ درصد تعبیر می کنیم، گفتیم کمتر از ۶۰ درصد عرفاً دارایی های فیزیکی قابلیت غلبه به حساب نمی آید و غلبه ندارد.

وی افزود: غلبه را آنگاه احراز می کنیم که حداقل ۶۰ درصد ارزش آن شرکت دارایی فیزیکی باشد. پس شرکتهایی ممکن است باشند خیلی هم بزرگ باشند خیلی هم گردش مالی شان بالا باشد ولی اگر دارایی های فیزیکی آنها بر بقیه دارایی های مالی غلبه نکند در آن صورت باز ما اعلام موافقت نمی کنیم زیرا سهام آن ها مشاع است و مجموعه ای است که آن مجموعه قابلیت اجاره دادن داشته باشد، ندارد. ۳۱۳/۴۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا