خبردرس خارج فقه آیت الله مصباحی مقدم

درس خارج فقه بورس آیت الله مصباحی مقدم ۲۸ آبان ۱۴۰۱

درس خارج فقه بورس و بازارهای مالی با تدریس آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در روز شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ با حضور فضلاء و روحانیون در موسسه فقه اقتصادی طیبات قم برگزار شد.

بخشی از مباحث مطرح شده توسط استاد در این جلسه به شرح زیر است:

در شرایطی که اقتصاد در کشوری همراه با تورم مزمن سالانه باشد و عرف خاص، آن تورم را قابل اغماض نداند، اجاره‌های طولانی‌مدت برای صاحبان دارایی‌های قابل اجاره با نرخ ثابت و معین به‌صرفه نبوده و موجب ضرر و زیان برای صاحب دارایی می‌باشد.

در این صورت باید برای قراردادهای بلندمدت و بسیار بلندمدت مانند قرارداد ۳۰ ساله خرید خدمت، کار و اشتغال که در ادارات و کارخانه‌ها معمول است، تدبیری اندیشید؛ چراکه اجاره‌بهای معین و ثابت قابل‌قبول نخواهد بود.

یک راه‌حل این است که اجاره‌بهای مصون از تورم با شاخص تورم سالانه شاخص‌بندی شود. دو طرف قرارداد باید دقیقا با موضوع تورم و مقتضای شاخص‌بندی اجاره آشنا باشند و تورم نیز قابل پیش‌بینی باشد.

روش دیگر این است که به جای یک قرارداد، چند قرارداد پیاپی نوشته شود و در قرارداد اول اجاره شرط ضمن عقد شود که سال اول اجاره با این مبلغِ مشخص است و برای سال‌های بعد هر دوره با تعدیل اجاره تمدید می‌شود. در چنین قراردادی اشکال غرری‌ بودن معامله وارد می‌شود که پاسخ آن با حکمت اشکال‌داشتن غرر مشخص می‌شود.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا