خبرشورای فقهی بانک مرکزیفقط خبرنظرات اقتصادی

تشریح اصول بنیادی بانکداری اسلامی در گفتگو با آیت الله مصباحی مقدم

رئیس شوراس فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه قرارداد‌های بانکی باید ساده سازی شوند و به صورت نرم‌افزاری و سیستمی در اختیار بانک‌ها قرار گیرند، تاکید کرد: در این شرایط نظارت در زمینه بانکداری اسلامی تقویت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما, آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به ۵ اصول بنیادی بانکداری اسلامی گفت: عاقلانه بودن همه روابط و مناسبات اولین اصل است.

در بانکداری اسلامی، عدالت اقتضا می‌کند تا در تامین مالی، متناسب با ظرفیت و استعداد متقاضیان و میزان کمکی که به اشتغال و تولید دارند مساعدت و از رانت و تبعیض هم دوری شود.

وی سازگاری همه رفتار‌ها در نظام بانکی با اخلاق اسلامی و داشتن اهداف اجتماعی را از دیگر اصول بانکداری اسلامی دانست.

مصباحی مقدم تصریح کرد: چهارمین اصل، رابطه تنگاتنگ بانک و بازار واقعی کالا و خدمات است. در بانکداری ربوی بازر پول مستقل از بازار کالا و خدمات عمل می‌کند در حالی که بانکداری اسلامی باید سود خود را از تولید و تجارت کسب کند.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه حاکمیت شریعت در همه معاملات بانکی اصل پنجم بانکداری اسلامی است گفت: در بانکداری بدون ربا ادعای اجرایی شدن همه اصول و اهداف وجود دارد و به دنبال حذف ربا هستند. در واقع به جای عقد قرض با بهره که مبنای تمام عملیات بانکداری ربوی است عقد قرض به دونوع حساب پس انداز و جاری اختصاص پیدا میکند و صاحبان حساب انتظار سودی از سپرده‌ها ندارند.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی یکی از مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی را امهال مطالبات اعلام کرد و گفت: آیین نامه و دستورالعمل امهال مطالبات در برخی بانک‌ها اجرا نشده است که باید اصلاح شود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه قرارداد‌های بانکی باید ساده سازی شوند و به صورت نرم‌افزاری و سیستمی در اختیار بانک‌ها قرار گیرند، تاکید کرد: در این شرایط نظارت در زمینه بانکداری اسلامی تقویت خواهد شد. وی افزود: نظارت شرعی در بانک‌ها به معنی دخالت در امور بانکی نیست.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا