خبرفقط خبرنظرات اقتصادی

انتقاد آیت الله مصباحی مقدم از دست‌اندازی دولت به صندوق توسعه ملی

آیت الله غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با میزان، ضمن انتقاد از دست‌اندازی دولت به صندوق توسعه ملی به بهانه‌های مختلف بیان کرد: دولت گویا می‌خواهد هزینه‌های خود را از طرقی تأمین کند که آن طرق؛ از راه‌های نامناسب به شمار می‌آید از جمله استقراض از صندوق توسعه ملی.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اینگونه دست‌اندازی‌های دولت به صندوق توسعه ملی همچون ایجاد بدهی برای این صندوق است، گفت: یکی از دلایل ایجاد بدهی این است که در مقادیر صندوق توسعه ملی مبلغی باقی نمانده است که دولت بخواهد از این به بعد به آن دست‌اندازی کند.

وی با بیان اینک از سویی در گذشته ۳۶ درصد درآمد نفت باید به صندوق توسعه ملی ریخته می‌شد که در حال حاضر تبدیل به ۲۰ درصد شده است ادامه داد: همچنین هزینه‌ها در بودجه برای صندوق توسعه ملی ایجاد شده است که تصور می‌کنم درآمد‌های این صندوق کفاف آن هزینه‌ها را نمی‌دهد.

مصباحی‌مقدم گفت: به فرض هم که صندوق توسعه ملی منابعی داشته باشد آن منابع در حساب‌های خارجی بانک مرکزی است که به دلیل تحریم توسط کشور‌های خریدار نفت ما بلوکه شده است و امکان جابجایی وجود ندارد حال سوال این است که چگونه دولت می‌تواند از آن استقراض کند.

وی افزود: معنای این کار دولت جز استقراض از بانک مرکزی نیست و دولت بار‌ها قسم خورده که ما از بانک مرکزی استفاده نمی‌کنیم!

عضو مجلس خبرگان با اشار ه به اینکه بر اساس آمار موجود ضریب فزایندگی به بالاترین ضریب فزاینده پول در تاریخ پول ایران رسیده‌است تاکید کرد: از هر هزار تومانی که از این راه پول ایجاد می‌شود ۷.۹ حدود ۸ برابر نقدینگی ایجاد می‌کند.

مصباحی‌مقدم با طرح سوالی گفت: آیا نقدینگی ایجاد شده توسط دولت طی سال گذشته و امسال مشکلات کمی را برای ملت به وجود آورده است؟ و آیا با این مشکلات مرتباً قیمت ارز را بالا نبرده و تورم را افزایش نداده است؟

وی در پایان تأکید کرد: به نظر می‌رسد باید کسی بتواند جلوی اینگونه اقدامات غیرعقلایی دولت را که در پایان سال فعالیت خود سر می‌برد بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا