خبرشورای فقهی بانک مرکزیفقط خبر

آیت الله مصباحی مقدم: صالح‌آبادی بر بانکداری اسلامی تسلط دارد/ غرب به بحران ناپذیری ذات بانکداری اسلامی پی برده‌ است.

آیت الله مصباحی‌مقدم با اشاره به مهم‌ترین اقدامات و ماموریت‌های بانک مرکزی گفت: اصلاح نظام بانکی باید مهم‌ترین ماموریت رییس کل مرکزی باشد و البته مقدم بر تمام این موضوعات مهار نقدینگی و هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتخاب «صالح‌آبادی» به عنوان رییس کل بانک مرکزی و اولویت‌های پولی و بانکی در دوره جدید اظهار داشت: آقای صالح آ‌‌بادی از دوستان بنده است و سال‌ها تجربه همکاری با یکدیگر را داریم، زمانی که بنده معاون پژوهشی امام صاق بودم، صالح‌آبادی دانشجوی دوره کارشناسی ارشد بود.        

وی ادامه داد: صالح‌آبادی تجربه خوب ۱۰ سال کار در ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را دارد و پس از آن هم ۷ سال تجربه مدیرعاملی در بانک توسعه صادرات را دارد. انصافا برای ریاست بانک مرکزی تجربه کافی را کسب کرده‌ است و علاوه بر این‌ها، وی ، رییس انجمن مالی اسلامی است و همچنین آثار علمی و مقالات و پژوهش‌های ایشان همه حکایت از علایق وی به مباحث مالی اسلامی و تسلط بر بانکداری اسلامی دارد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی افزود: معتقدم حضور صالح‌آبادی در ریاست بانک مرکزی برای تحول در این مجموعه و سایر بانک‌ها از نظر ارتقای عملکرد در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و بعد انطباق با شرعیت فرصت خوبی است. صالح‌آبادی انسان بسیار مقید و علاقه‌مند به مباحث مالی اسلامی است‌.

مصباحی‌مقدم گفت: صالح‌آبادی کمیته فقهی بورس را راه اندازی کرد و پای آن هم ایستاد و این کمیته ابزارهای مالی جدیدی را به بورس ارایه کرد و بازار سرمایه را توسعه داد و از زمان مسئولیت صالح‌آبادی شاهد توسعه ابزارها ونهادهای بورس هستیم. از این رو پیش‌بینی می‌کنیم شاهد تحول در بانک مرکزی و بانک‌ها باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای نگران هستند علاقه رییس کل جدید بانک مرکزی به مباحث مالی اسلامی باعث ایجاد فاصله با سایر موضوعات بانکی و پولی خواهد شد و در سایر موضوعات دچار عقب‌ماندگی خواهیم بود، اظهار داشت: این نگرانی بسیار بی‌جا است چراکه در دنیا اتفاقا شاهد بحران برای بانکداری متعارف مبتنی بر نرخ بهره هستیم.

عضو تشخیص مصلحت تاکید کرد: کشور امریکا در سال ۲۰۱۳ بحران بزرگ بانکی را تجربه کرد البته ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۲ بحران بزرگ‌تری را پشت سر گذاشت. این بحران خود ناشی از بانکداری مبتنی بر نرخ بهره است.

وی با بیان اینکه بانکداری مبتنی بر نرخ بهره بازار پول را از بازار سایر کالا و خدمات جدا می‌کند و نتیجه آن پیدایش و بروز بحران است، گفت: بعد از اینکه غرب در سال ۲۰۰۸ با ان بحران مواجه شد که به سایر کشورها هم سرایت پیدا کرد نسبت به این موضوع تامل کردند که چه اتفاقی افتاده که بانک‌های غربی و بانک های تابع آنها دچار بحران شدند اما بانک‌های اسلامی از جمله بانک توسعه اسلامی، دچار این بحران‌ها نشدند.  ‌

مصباحی‌مقدم افزود: بعدها با بررسی‌های علمی متوجه شدند که ذات بانک‌داری اسلامی این گونه است که بحران را برنمی‌تابد و بحران در آن پدید نمی‌آید چراکه بازار واقعی کالا و خدمات با بازار مالی و بانک‌ها ارتباط پیدا می‌کند. از این جهت که آقای صالح‌آبادی بسیار مسلط به مباحث بانکداری دنیا است، جای نگرانی نیست.  

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات ماموریت‌های بانک مرکزی گفت: اصلاح نظام بانکی مهم‌ترین ماموریت رییس کل مرکزی باید باشد و البته مقدم بر تمام این موضوعات مهار نقدینگی و هدایت نقدینگی به سمت تولید در اولویت کار رییس بانک مرکزی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا