خبرفقط خبرنظرات اقتصادیکمیته فقهی سازمان بورس

آیت الله مصباحی مقدم: استقلال بورس مانع نفوذ نورچشمی‌ها در بازار می‌شود.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: دولت، مجلس و یا هر قدرت دیگری، مجاز به دخالت در بورس نیستند، زیرا اصولاً، بورس یک سازمان غیردولتی است و شرکت‌های بورسی نیز اعم از دولتی و غیردولتی؛ زیر نظر این نهاد ناظر هستند و از نظر حقوقی هم سازمان بورس مجوز نظارت بر عملکرد شرکت‌ها را دارد.

وی افزود: قانون‌گذاری حق قوه مقننه است، اما این حق، مجوز ورود نمایندگان مجلس به حوزه اجرای قوانین را نمی‌دهد. قانون، حق نظارت نمایندگان بر بازار سرمایه را به طرح «سؤال» از وزیر اقتصاد، محدود کرده و آنان مجاز نیستند، برای نظارت مستقیم بر بازار سرمایه، وارد عمل شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، هشدار داد: هر مداخله‌ای در بازار سرمایه به زیان مردم است، فرقی نمی‌کند موضع‌گیری‌ها و سخنان غیرکارشناسی یا دخالت‌ها از سوی کدام قوا صورت گیرد، زیرا در نهایت، زیان‌دیدگان آن سهامداران خواهند بود.

به گفته وی، طبق قانون، اگر کسی شکایتی از عملکرد بازار سرمایه دارد، باید شکایت خود را در نهاد ناظر یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری کند.

مصباحی مقدم تأکید کرد: اگر بورس دارای استقلال عمل شود، بهترین مکان برای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری خواهد بود و همچنین برای عرضه کالاها نیز نسبت به سایر بازارها، اولویت و اهمیت بالاتری خواهد داشت. بنابراین مداخله دولت و مجلس در بازار سرمایه هیچ توجیهی ندارد.

وی با بیان اینکه بورس، بازاری مبتنی بر رقابت آزاد عرضه و تقاضا برای کشف قیمت‌های لحظه‌ای است، ادامه داد: هرگونه مداخله یا ایجاد محدودیت با ماهیت و مأموریت بازار سرمایه در تعارض جدی است.

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان بورس نیز باید اطلاع‌رسانی به‌روز داشته باشد و ضمن فرهنگ‌سازی مؤثر، مردم را آموزش دهد تا کسانی که وارد این بازار می‌شوند با قواعد این بازار آشنایی لازم داشته باشند. زیرا اگر مردم به ماهیت بازار و قوانین حاکم بر آن اشراف داشته باشند، تحت تأثیر مداخلاتی که منشأ قانونی نیز ندارد برای ماندن یا رفتن از بازار سرمایه تصمیم نمی‌گیرند.

مصباحی مقدم در توصیه‌ای خطاب به مردم گفت: اصولاً، ورود به بازار برای افرادی که با بورس ناآشنا هستند، باید از طریق واسطه‌هایی مانند سبدگردان‌ها، مشاوران و متخصصان بورس و یا صندوق‌های بورسی انجام شود. تا با استفاده از تخصص این ابزارها و بازوها، زیانی متوجه سهامداران حقیقی خرد نشود و بتوانند از سرمایه‌گذاری‌شان بهره مناسبی داشته باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا