خبرفقط خبر

آیت الله مصباحی مقدم: ابهام‌های بسیاری در خصوص رمزارزها وجود دارد، مالکان و سهم آن‌ها مشخص نیست و ابهام دیگر این است که شاید نتوان آینده روشنی برای آن متصور شد.

تهران- ایرنا- رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: رمز ارز به گونه‌ای شکل گرفته‌اند که هیچ قدرتی نتواند در آن دخالت کند و این نکته مثبتی است که دولت‌ها و قدرت‌ها نتوانند محدودیتی در مبادلات ایجاد کنند

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، آیت الله “غلامرضا مصباحی‌مقدم” در حاشیه مراسم هفتمین همایش مالی اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۲ تا سه‌هزار نوع رمز ارز در دنیا مطرح است. نکته قابل توجه در رمزارزها این است که پشتوانه رسمی و قانونی ندارد و به گونه‌ای شکل گرفته‌اند که هیچ قدرتی نتواند در آن دخالت کند. این نکته مثبتی است که دولت‌ها و قدرت‌ها نتوانند محدودیتی در مبادلات ایجاد کنند. 

وی افزود: البته جنبه منفی هم دارد و آن این است که آیا مال هستند یا نه؟ این مساله جای تردید دارد و اینکه می‌توان در قبال آن پول پرداخت کرد یا نه و از این حیث هنوز به بلوغ نرسیده است. 

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: اگرچه برخی از عقلا این موضوع را قبول ندارند اما یک امر عام نیست. 

وی افزود: نکته دیگر این است که اگر آن را یک پول درنظر بگیریم، پول آن‌گاه معنی پیدا می‌کند که مقیاسی برای سنجش ارزش‌ها و واسطه مبادلات باشد، در حالی‌که رمزارزها دچار نوسانات شدیدی هستند و این نشانگر این است که مقیاس نیست. 

آیت الله مصباحی‌مقدم گفت: ابهام‌های بسیاری در خصوص رمزارزها وجود دارد. مالکان و سهم آن‌ها مشخص نیست و ابهام دیگر این است که شاید نتوان آینده روشنی برای آن متصور شد. این عوامل موجب شده که علما  اعلام کنند رمزارزها مشروع نیست. البته رهبر معظم انقلاب فرمودند رمزارزها تابع قانون است. 

وی ادامه‌داد: قانون پذیرفته است تا رمزارزهایی به صورت کنترل شده در وزارت صنعت تولید و در واردات کالا به کار گرفته شود، اما برای مصارف دیگر رمز ارز نیازمند قانون اساسی هستیم. 

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: همچنین رمز ارزهایی می‌توانند توسط بانک مرکزی یا بانک‌های منطقه شکل بگیرند که در این صورت هیچ‌گونه مناقشه‌ای نخواهد داشت، از نظر شرعی مال است و امکان استفاده آن در مبادلات وجود دارد. 

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا