خبرفقط خبرنظرات اقتصادی

آیت الله مصباحی‌مقدم: بودجه ۱۴۰۰ یک نوع پیام ضعیف به دشمن است

آیت الله غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به ساختار بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: بودجه‌ای که دولت تهیه و به مجلس ارائه کرده است از واقعیات اقتصاد کشور فاصله دارد و نسبت به بودجه سال جاری ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد آن هم در شرایطی که ما گرفتار تحریم و رکود هستیم.

عضو مجمع تشیخص مصلحت نظام بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ اتکا به نفت بسیار زیاد وجود دارد به طوری که طبق گزارشات مراجع رسمی به ۴۱ درصد درآمد نفت متکی است در حالی که در سال جاری حدود ده درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست کلی نظام به سمت قطع وابستگی به بودجه نفت پیش می‌رود، گفت: بودجه ۱۴۰۰ اتکای به نفت را بیشتر می‌کند.

مصباحی‌مقدم گفت: این بودجه یک نوع پیام ضعیف به دشمن است که نشان می‌دهد موضع ما در برابر آن‌ها موضع ضعیفی است حتما باید اصلاح شود.

وی اظهار کرد: اصلاح بودجه ۱۴۰۰ در این است که به سمت درآمد‌های مالیاتی برود البته منظورمان این نیست که بنگاه‌هایی که مالیات می‌دهند بیشتر مالیات بدهند بلکه آن فعالیت‌های اقتصادی که مشمول مالیات نیستند باید شامل مالیات شوند.

عضو مجمع تشیخص مصلحت نظام افزود: اگر مجلس بتواند قانون مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کند که شامل مالیات بر مسکن خالی، درآمد ناشی از مبادله مسکن، مبادله زمین، مبادله سکه و ارز می‌شود و شامل سپرده‌های درشت بانکی که سود آنچنانی دارند اگر بر این‌ها مالیات وضع شود درآمد دولت می‌تواند تامین شود.

وی گفت: بعلاوه دولت می‌خواهد از صندوق توسعه ملی حداکثر برداشت را داشته باشد؛ در حالی که این نوع استقراض از بانک مرکزی است و نتیجه آن پمپاژ نقدینگی و افزایش تورم بیشتر است. این موضوع نشان می‌دهد دولت نمی‌خواهد از تولید حمایت کند؛ در صورتی که حمایت از تولید می‌تواند باعث دریافت مالیات بیشتر شود.

عضو مجمع تشیخص مصلحت نظام عنوان کرد: البته کسری بودجه را می‌توان از راه عرضه اوراق برای جمع آوری پول از دست مردم تامین کرد یا به بودجه عمرانی توجه شود چرا که در بودجه جاری به بودجه عمرانی توجه زیادی نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا