خبرفقط خبر

آیت‌الله مصباحی مقدم: نقش نظارتی مردم در پیشگیری از فساد/ قانون شفافیت اجرا شود

آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، به تبیین راهکارهای مبارزه با مفاسد و پیشگیری از جرائم پرداخت و گفت: یکی از تکالیف قوه قضائیه پیشگیری از جرم است اما وظیفه انحصاری این قوه نیست، بلکه نهادها و فعالان فرهنگی کشور همانند حوزویان و استادان و دانشگاهیان و نخبگان جامعه بر مخاطبان خود تأثیرگذار هستند.

آیت‌الله مصباحی مقدم ابراز داشت: استادان و حوزویان در سفرهای تبلیغی خود با سخنرانی و اشارات خود و نخبگان با ارائه دیدگاه ها و نظرات در روزنامه ها، رسانه ها و فضای مجازی، تأثیر به سزایی بر رفتار اجتماعی، اخلاقی و حقوقی مردم دارند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت استفاده و بهره گیری صحیح از فضای مجازی تأکید کرد و افزود: فضای مجازی مخاطبان گسترده ای به ویژه از نسل جوان و نوجوان دارد و اگر آنها دریابند که فعالان در این عرصه با رویکردی اخلاقی و آینده نگر و اصلاح اجتماعی برخورد دارند و تحت تاثیر آنها قرار می گیرند و نقش به سزایی در آینده این کشور دارند.

وی با اشاره به نقش مؤثر مجلس شورای اسلامی در پیشگیری و مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: وظیفه مجلس، تدوین قانون و نظارت بر اجرای قوانین است و قوه مقننه قوانین و لوایح بسیاری را در مبارزه با مفاسد اقتصادی همچون در ادوار مختلف وضع و به تصویب رسانده است.

آیت‌الله مصباحی مقدم ابراز داشت: قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، شفافیت و ارزش شفافیت و گزارش دارایی مسؤولان نظام را به تصویب رسانده که این قانون، مبارزه تأثیرگذار در مبارزه با مفاسد اقتصادی در ارکان نظام است.

وی در ادامه سخنانش بر ضرورت گسترش و توسعه دولت الکترونیک تأکید کرد و گفت: تمام وزارتخانه ها، ادارات و نهادها و بانک های کشور دارای شبکه های ارتباطی اینترنتی هستند که این مراکز و سایت ها باید با هم ارتباط داده ای داشته باشند و از طریق اینترنت به هم متصل شوند؛ تا دولت الکترونیک کامل شکل گیرد.

نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه مسؤولان اراده‌ لازم برای گسترش و توسعه دولت الکترونیک را ندارند، گفت: هر نهاد و اداره ای برای خود سامانه الکترونیکی جامعی دارد؛ اما این سامانه ها باهم ارتباط برقرار نکرده ­اند و در این زمینه شفافیت به وجود نیامده است.

وی شفافیت را اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از فساد اقتصادی دانست و گفت: نمایندگان مجلس باید در زمینه مبارزه با فساد بر اجرای قوانین نظارت داشته باشند؛  همچنین باید تلاش کنند که بسترهای ایجاد سامانه واحد برای مراجعات مردمی فراهم شود؛ نه اینکه ارتباط نهادها با ارباب رجوعان به صورت چهره به چهره باشد؛ زیرا این امر زمینه ساز فسادهای اداری است.

نماینده مجلس خبرگان بر نقش نظارتی مردم در پیشگیری از فساد تأکید کرد و گفت: مردم در جریان اپیدمی کرونا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی در پیشگیری شیوع این بیماری نقش مؤثری ایفا کردند.

آیت‌الله مصباحی مقدم بیان کرد: اگر مردم نیز در عرصه مبارزه با فساد به میدان بیایند و اطلاعاتی که از بروز برخی فسادها در ادارات و جامعه دارند به سازمان‌های نظارتی اطلاع دهند و همچنین از طریق رسانه ها اعلام کنند؛ از ایجاد و گسترش فساد در جامعه جلوگیری خواهد شد.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا