خبرفقط خبر

آیت‌الله مصباحی مقدم: حجت الاسلام موسویان؛ فقیه اقتصاددان و استاد برجسته مالی بود

آیت‌الله غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار که سابقه طولانی دوستی و همکاری با مرحوم سیدعباس موسویان دارد، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شخصیت، منش و اقداماتی علمی و عملی وی اظهار کرد: مرحوم دکتر سیدعباس موسویان از عالمان بسیار مهم در عرصه اقتصاد اسلامی و مالی اسلامی بودند؛ ایشان به درجه استاد تمامی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رسیده بود و تألیفات بسیار زیادی در عرصه بانکداری اسلامی و مسائل مالی اسلامی دارند.

 

خدمات علمی سیدعباس موسویان

وی افزود: مرحوم موسویان، به عنوان استاد دانشگاه امام صادق(ع)، راهنمایی پایان‌نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد زیادی را در این دانشگاه را بر عهده داشت. همچنین عضو شورای فقهی بانک مرکزی و کمیته فقهی سازمان بورس هم بود و بنده شاید سه دهه و بیشتر باشد که وی را می‌شناسم و واقعاً شخصیت علمی، محقق و بسیار مبرز و مجاهد در راه کسب علم داشت؛ وی همچنین از علومی که آموخته بود در به خدمت نظام جمهوری اسلامی و ملت عزیز ایران بهره‌برداری می‌‌کرد.

مصباحی‌مقدم بیان کرد: مرحوم سیدعباس موسویان، شخصیتی کم‌نظیر، ای بسا باید بگویم بی‌نظیر در عرصه مالی اسلامی بود که خدمات شایان علمی او بسیار چشمگیر است. عضویت در انجمن اقتصاد اسلامی از هنگام بنیانگذاری، سردبیری مجلسه اقتصاد اسلامی، عضویت در انجمن مالی اسلامی از دیگر مسئولیت‌هایی است که می‌توان نام برد.

تسلط بر مسائل بانکی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ایشان به مباحث فقهی و بانکی تسلط داشتند و طرف مشورت بانک‌های متعدد از جمله بانک ملی، بانک تجارت، بانک سپه، بانک صادرات، بانک قوامین، بانک انصار، بانک مهر اقتصاد و بانک‌های دیگر قرار داشتند و در این حوزه برای مدیران بانکی و کارکنان بانک‌ها همانند استاد بودند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در بانک مرکزی نیز در بخش مربوط به آموزش مدیران، مکرراً دعوت شده و تدریس می‌کرد. آستان قدس رضوی در مشهد در حوزه فعالیت‌های علمی و مدارس وابسته، از ایشان بسیار بهره‌ می‌برد و مرتب دعوت می‌شد، سفر می‌کرد، با طلاب حوزه علمیه قم و مدارس مربوط به آستان قدس ارتباط داشت و برای آنها درس می‌داد.

شخصیت والای اخلاقی مرحوم موسویان

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جایگاه سیدعباس موسویان در حوزه علمیه تصریح کرد: در حوزه علمیه قم هم از شهرت خوبی برخوردار بود و از نظر اخلاقی نیز شخصیتی کم نظیر بودند. بسیار اخلاق کریمانه و بزرگوارانه‌ای داشت. در کنار این بعد اخلاقی، مقالات علمی او متعدد و بسیار زیاد است و سفرهای خارجی برای ارائه مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی هم داشت؛ به ویژه چند بار به مالزی برای ارائه مقاله سفر کرد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به تسلط مرحوم سیدعباس موسویان بر فقه اهل سنت تأکید کرد: وی با فقه اهل سنت به خوبی آشنایی داشت و دیدگاه‌هایی که ارائه می‌کرد جامع بود؛ دیدگاه فقهای معاصر و مراجع بزرگوار تقلید را به خوبی می‌شناخت و بر دیدگاه فقهای گذشته از آغاز فقه در صدر اسلام احاطه خوبی داشت و توانایی استنباط فقهی وی نیز زیاد بود.

وی در پایان گفت: از این جهت باید ابراز تأسف کرد که فقیه اقتصاددان و استاد مالی برجسته از میان ما رفت. روح ایشان شاد باشد و ان شاء الله خداوند به خانواده ایشان صبر و تحمل عنایت کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا