خبرفقط خبریادداشت ها

یادداشت / اصلاحات تشکیلاتی لازمه مبارزه با فساد.

تهران- ایرنا- روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: دولت سیزدهم یک دولت ضد فساد است. آنچه آرمان این دولت است و برای تحقق آن تلاش می‌کند، فضایی ایجاد کرده که اقتضا می‌کند اصلاحاتی در ساختار مدیریتی شکل بگیرد.

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه این یادداشت می‌نویسد: ضرورت این اصلاح ساختار تشکیلات زائدی است که در دولت‌های قبل به‌وجود آمده و می‌بایست از آن کاسته شود. پیرو آن اگر چنین تشکیلات مضری حذف شود کارها با سهولت بیشتری انجام می‌شود. گواه این مدعا توجه به کارکرد دولت الکترونیک است که در صورت تحقق در مجموعه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها موجب می‌شود دریچه واحدی برای مراجعات مردم پدید آید.

کاهش رفت و آمد شهروندان به ادارات مختلف در قالب دولت الکترونیک امور جاری را سهل می‌کند و کاهش ارتباطات چهره به چهره مردم با مسئولان که در نتیجه این اتفاق رخ می‌دهد خود زمینه کاهش فساد را هم فراهم می‌کند چرا که فساد حاصل ارتباط مستقیم مردم با کارگزاران است. زمانی که این ارتباط برداشته شود، فساد هم کاهش می‌یابد.

گام برداشتن دولت در زمینه کاهش نرخ فساد هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال اصلاح ساختار مدیریت که طی دوران طولانی شکل گرفته از جمله مواردی است که در همه ابعاد هزینه‌ها را کاهش می‌دهد چرا که مدیرانی هستند که طولانی مدت مسئولیتی را برعهده داشته‌اند بدون آنکه نوآوری، تغییر و تحول آفرینی در ساختار مدیریت ایجاد کرده باشند. این افراد در جایگاه خود رسوب کرده‌اند.

لازم است از مدیران تواناتر و جوان‌تر که آموزش‌های بیشتری دیده و مهارت‌های بیشتری کسب کرده‌اند، استفاده شود که نتیجه آن تسریع و تسهیل امور است.در نتیجه‌گیری نهایی باید گفت مبارزه با فساد به‌عنوان یکی از شعارهای جدی دولت آقای رئیسی که مبارزه با آن را از قوه قضائیه آغاز کرده بود اگر در اصلاح ساختارها تجلی یابد هم هزینه‌های عمومی را کاهش می‌دهد و هم دولت می‌تواند خدمات بیشتری به مردم ارائه دهد.

هم اکنون دولت آنقدر بزرگ است که به جای خدمات دهی به مردم ناگزیر است نیازهای خود را رفع کند در حالی که اگر دولت تواناتر و چابک‌تر باشد، رضایت خاطر مردم بیشتر تأمین می‌شود و با هزینه‌های کمتری می‌توان کشور را اداره کرد.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا