اتحادیه اقتصاددانان جهان اسلامخبرفقط خبر

نشست اتحادیه اقتصاد دانان و فعالان اقتصادی جهان اسلام به ریاست آیت‌الله مصباحی مقدم برگزار شد.

نشست اتحادیه اقتصاد دانان و فعالان اقتصادی جهان اسلام، یکی دیگر از برنامه های سومین روز از برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی بود.

این نشست به ریاست آیت‌الله مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

محورهای این جلسه عبارت بود از: کاهش یا حذف دلار از مبادلات اقتصادی جهان اسلام، تقویت جبهه مقاومت و بنیه اقتصادی کشورهای اسلامی با رویکردی بر اقتصاد مقاومتی، شفافیت اقتصادی در جهان اسلام و تبیین گفتمان وحدت سال ۱۳۹۸(کمیته فرهنگی اجتماعی و رسانه)

ایجاد بازار مشترک اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشورهای اسلامی

آیت‌الله مصباحی مقدم، در این نشست بر ایجاد بازار مشترک اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت:ایده تشکیل بازار مشترک اسلامی باید عملیاتی شده و ظرفیتی که جهان اسلامی برای تشکیل این بازار دارد باید مورد شناسایی قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: استفاده از ظرفیت های عظیم کشورهای اسلامی در زمینه‌های اقتصادی موجب وحدت میان کشورهای اسلامی می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مسأله فلسطین اذعان کرد: تا زمانی که تنش و درگیری در جهان اسلام باشد، امنیت اسرائیل در منطقه تأمین می‌شود؛ اما  اتحاد جهان اسلام می‌تواند امنیت اسراییل را تهدید کند.

خودکفایی اقتصادی از مسلمات شریعت اسلامی است

آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم در این نشست،  به نکات فقهی در زمینه فعالیتهای اقتصادی اشاره کرد و گفت:جوامع اسلامی در زمینه تأمین نیازهای اقتصادی نباید دست نیاز به سوی کشورهای استعمارگر دراز کنند.

وی در ادامه افزود: در فرهنگ اعتقادی ما باور به رازقیت خداوند، لازمه پشتیبانی از کشورهای اسلامی است؛ برتری جامعه اسلامی بر سایر جوامع و خودکفایی اقتصادی از مسلمات شریعت اسلامی است.

راهکارهای عملیاتی در خصوص قطع وابستگی به دلار

کیانی‌راد، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم  در این نشست به  راهکارهای عملیاتی در خصوص قطع وابستگی به دلار از جمله، ایجاد بستر فنی مناسب اقتصادی، ایجاد سامانه پیام‌ رسان، ویژه کشورهای اسلامی، انعقاد پیمان های مالی و پولی دوجانبه و چند جانبه، استفاده از واحد پولی مشترک اشاره کرد.

۲۵ آبان ۹۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا