خبرفقط خبرمجلس خبرگان رهبری

آیت الله مصباحی مقدم مطرح کرد: لزوم حفظ و پاسداشت اهداف قیام ۱۹ دی از سوی حوزویان

آیت الله غلام‌رضا مصباحی مقدم، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تشریح ابعاد قیام خونین مردم قم در ۱۹ دی پرداخت و گفت: روز ۱۷ دی سال ۱۳۵۶، در رژیم شاهنشاهی روز زن و کشف حجاب بود و در این روز سرمقاله ­ای در روزنامه اطلاعات با عنوان ارتجاع سرخ و سیاه نگاشته شد.

آیت الله مصباحی مقدم ابراز داشت: مراد از ارتجاع سرخ، کمونیسم ها و ارتجاع سیاه، روحانیت و طلاب بود و در این مقاله نیز اهانت شدیدی به امام خمینی(ره) شده بود.

وی با بیان این که رژیم شاه از طریق این مقاله به امام راحل توهین کرده بود، افزود: در شهر مقدس قم طلاب و روحانیون به بیوت حضرات آیات مرحوم گلپایگانی، مرحوم مرعشی نجفی، وحید خراسانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی پناهنده شدند و همچنین مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی درباره این سرمقاله فرمود که این مقاله اهانت به تمامی مراجع تقلید است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این حرکت های مردمی منتهی به روز ۱۹ دی شد و تانک ها و نیروهای نظامی شاهنشاهی در خیابان های قم مستقر شدند و طلاب و مردمی که در مدرسه حجتیه پناه برده بودند را به شهادت رساندند.

وی با بیان اینکه قیام خونین مردم قم در ۱۹ دی به سردمداری امام راحل، منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، افزود: قیام ۱۹ دی سبب به وجود آمدن قیام های متعددی در شهرهای تبریز و یزد و تمام شهرهای ایران شد و این سلسله قیام ها منتهی به سقوط رژیم شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: رحلت شهادت گونه سید مصطفی خمینی(ره) نیز سبب شد که مجالسی برای بزرگداشت ایشان در شهرهای مختلف برگزار شود و در این مجالس یاد و اهداف امام خمینی(ره) میان مردم گسترش یافت.

آیت الله مصباحی مقدم گفت: به دنبال قیام ۱۹ دی، جامعه روحانیت مبارز در سال ۱۳۵۶ به همت آیت الله شهید مفتح تشکیل شد و وی پیشگام در راه اندازی راهپیمایی تجمعات بزرگ مردمی علیه رژیم شاهنشاهی بود.

وی بر حفظ، صیانت و پاسداشت ارزش ها و آرمان های قیام ۱۹ دی تأکید کرد و افزود: باید حوزه های علمیه و طلاب به عنوان پدید آورنده قیام ۱۹ دی و انقلاب اسلامی از دستاوردها و آرمان های نظام اسلامی صیانت و حفاظت کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: روحانیت با ساده زیستی خود، ارتباط تنگاتنگ با مخاطبان و جذب حداکثری مردم می تواند از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی پاسداری کنند./۹۹۸/ت۳۰۲/ب۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا