خبرفقط خبرنظرات اقتصادی

آیت الله مصباحی‌مقدم: رشد نامعقول قیمتها به دلیل مدیریت نادرست است/ راه حل مشکلات معیشتی در داخل است

آیت الله غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره بیانات امروز رهبر معظم انقلاب مبنی بر وجود راهکار و راه‌حل برای مشکلات اقتصادی کشور، اظهار داشت: راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور داخلی است؛ گرچه ما در شرایط تحریم به سر می‌بریم و اگر می‌توانستیم مبادلات خارجی‌مان را کم‌هزینه انجام بدهیم، برایمان بسیار باصرفه‌تر و بهتر بود ولی بخش مهمی از عوامل و علل مشکلات در داخل کشور است.

وی افزود: حل شدن مسائل اقتصادی کشور نیازمند عزم دولتمردان است؛ مجلس و دولت، خصوصا دولت باید عزم بر این داشته باشند که زمینه را برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید فراهم کنند. مقام معظم رهبری هم در بیانات خود اشاره کردند که آن‌طور که انتظار می‌رفت جهش تولید رخ نداده است. به این‌علت که هنوز موانع برای تولیدکنندگان وجود دارد و هزینه تولید برای تولیدکنندگان در داخل کشور افزایش داده می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با ذکر مثالی بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده گرفته می‌شود در حالی که باید از مصرف‌کننده گرفته شود. مثلا گاها برای توسعه تولید به بهانه محیط‌زیست، مانع درست می‌شود، تولیدکننده می‌خواهد فعالیتش را توسعه داده و خط تولید خود را در همان محیط کاری دو برابر کند ولی اداره محیط‌زیست به علت عدم سازگاری مانع این می‌شود. به‌جای این‌که هزینه‌های تولید کاهش یابد، افزایش داده می‌شود؛ این‌ها موجب می‌شود که با مشکل روبرو می‌شویم.

آیت الله مصباحی مقدم درباره راهکارهای حل مشکلات که در زندگی و معیشت مردم تأثیر عملی داشته باشد، بیان کرد: وقتی مقدار کالایی که باید تولید شود، تولید نمی‌شود  یا آن‌چه از کالاهای تولیدشده و یا واردشده باید از گمرکات زود ترخیص شود و این انجام نمی‌گیرد، مشکل‌ساز است. خود مسئولان گمرک اذعان کرده‌اند که حدود ۸ میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی ذخیره، نگه‌داری و به عبارتی رسوب شده است. این مقدار کالا رسوب می‌شود و این درحالیست که مردم به آن نیاز دارند، باید سریع‌تر ترخیص شده و به‌دست مردم برسد.

وی افزود: مثلا قیمت مرغ در مبادی تولیدی یک قیمت دارد و در بازار مصرفی مردم، به ۲ برابر قیمت رسیده است؛ این نشان می‌دهد که نظام توزیع کالا با مشکل جدی روبروست. هم‌چنین افزایش قیمت شیر که به دنبال آن افزایش محصولات دیگر لبنی را در پی خواهد داشت، در صورتی رخ می‌دهد که قیمت آن به‌تازگی با موافقت وزارت صمت افزایش یافته و این یعنی هزینه برای مردم بالا رفته و سفره مردم کوچک می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی قبلی‌شان فرمودند که رشد قیمت‌ها توجیه معقولی ندارد، این نشان می‌دهد که مدیریت درستی اعمال نمی‌شود. اگر مدیریت صحیح اعمال شده، نظارت قوی انجام گرفته و به‌گونه‌ای باشد که کسی نتواند تخطی کند، شرایط متفاوت خواهد بود. وقتی قیمت ارزی که برای کالاهای اساسی مردم تخصیص داده می‌شود که در برخی کالاها ۴۲۰۰ تومان است ولی قیمتی که در بازار عرضه می‌شود با آن تناسب ندارد، یعنی نظارت و مدیریت درستی صورت نمی‌گیرد و این موجب شده که مردم در تنگنا قرار بگیرند.

آیت الله مصباحی‌مقدم اضافه کرد: البته نباید تمامی راهکارها را به اقدامات فوری منحصر کرد، بلکه باید توجه داشت که برخی تصمیمات به‌موقع گرفته نشد. اگر مالیات بر فعالیت‌های غیرتولیدی، دلالی‌ها و واسطه‌گری‌ها افزایش می‌یافت و طوری می‌بود که دلالی با صرفه نباشد، شرایط این‌گونه نبود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا