خبرمناظرهویدئو

مناظره دکتر مصباحی مقدم و دکتر صالح آبادی

 پخش از: شبکه ۲ سیما
تاریخ پخش: ۳۰ آبان ۱۳۹۴

“علی صالح آبادی” مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و “غلامرضا مصباحی مقدم” نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری امشب شنبه ۳۰ آبان ماه به بررسی موضوع لزوم ساماندهی مؤسسات مالی غیرمجاز پرداختند.

در ابتدای این برنامه علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در تشریح جلسه امروز برخی مسئولان نظام بانکی کشور با دادستان کل کشور اظهار داشت: صحبت دادستان کل کشور در رابطه مؤسسات غیرمجاز این بود که این مؤسسات با توجه به نوع فعالیتی که دارند می‌توانند کار را برای مؤسسات مالی مجاز سخت کنند چرا که مؤسسات مالی غیرمجاز حق نظارت و ضوابط بانک مرکزی نیستند و مقررات بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از آن جا که این مؤسسات سپرده قانونی نزد بانک مرکزی ندارند ملتزم به رعایت مقررات پولی کشور نیستند و طبعاً مشکلاتی را برای نظام مالی کشور ایجاد می‌کنند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اضافه کرد: بحث جدی این جلسه این بود که با توجه به این که بانک مرکزی اقدامات خوبی را برای برخورد با این مؤسسات شروع کرده است و قصد دارد آن‌ها را ساماندهی کند، دادستان کل کشور و دادستانی در کنار بانک مرکزی به ساماندهی هر چه سریع تر این مؤسسات کمک می‌کنند تا این مؤسسات نیز هر چه سریع تر تحت ضابطه و مقررات بانک مرکزی درآیند و مقررات بانک مرکزی را رعایت کنند.

بانک مرکزی در برخورد با مؤسسات مالی غیرمجاز مماشات به خرج داده است

در ادامه این بحث مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که آیا روند مقابله با این مؤسسات قابل‌قبول بوده است گفت: متأسفانه در شکل‌گیری این مؤسسات بانک مرکزی مماشات به خرج داده است آن جایی که نباید بگذارد این‌ها متولدشده و رشد کنند به آن‌ها میدان داده که متولد شوند و رشد کنند و متعاقب آن بسیاری از مشکلات را برای نظام بانکی ما به وجود آورده است.

وی ادامه داد: نرخ‌های سود بالا، قدرت جذب بالا، هزینه‌هایی که این مؤسسات نمی‌پردازند سبب شده که به نوعی رفتار بانک‌ها ما نیز تحت تأثیر آن‌ها قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سمت و سوی منابع مالی به طرف مؤسسات مالی غیرمجاز و همچنین بالا بردن نرخ سود سپرده‌ها در این مؤسسات موجب شده که نرخ سود بانکی نیز در یک سطح بالایی قفل شود در حالی که با توجه به کاهش نرخ تورم می‌بایست نرخ سود بانکی نیز پایین بیاید ولی این مؤسسات مانع از کاهش نرخ سود بانکی سایر بانک‌های دولتی و خصوصی شده‌اند .

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم تاکید کرد: به نظر می‌آید روندی که تا کنون در برخورد با این مؤسسات طی شده اصلاً رضایت‌بخش نیست و کار جدی در مقابل آن مؤسسات انجام نشده است البته با توجه به این که مردم در این مؤسسات سپرده‌گذاری کرده‌اند نباید کاری کرد که نگران شوند اما قاطعیت در برخورد با این مؤسسات باید حرف اول باشد.

وی همچنین درباره این که در روند برخورد با مؤسسات مالی غیرمجاز سهم بانک مرکزی و سهم قوه قضاییه به چه میزان است اظهار داشت: گام اول، سهم بانک مرکزی است چرا که بانک مرکزی در سال‌های گذشته نسبت به شکل‌گیری این مؤسسات برخورد سختی را دنبال کرده است و حالا که این مؤسسات بزرگ شده‌اند و دارند به نحوی خودشان را به نظام بانکی ما تحمیل می‌کنند شروع به برخورد با این مؤسسات کرده‌اند.

قوه قضاییه رأساً برای ساماندهی مؤسسات مالی غیرمجاز ورود کرده است

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گام دوم متعلق به قوه قضاییه است که در این جا قوه قضاییه به عنوان مدعی‌العموم رأساً ورود کرده که باید تشکر کرد.

در ادامه اظهارات مصباحی مقدم صالح آبادی نیز در تشریح علت کند بودن ساماندهی مؤسسات مالی غیرمجاز بیان داشت: طبعاً برخورد با این مؤسسات کار ساده‌ای نیست و زمان بر است و دقت خاص خود را می‌طلبد به ویژه این که عده زیادی از مردم سرمایه در این مؤسسات دارند.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه احتمال دارد کمیسیون اقتصادی مجلس اطلاعات لازم را در رابطه با موسسات پولی و مالی غیرمجاز داشته باشد گفت: ابتدا باید به ریشه شکل گیری موسسات پولی و مالی غیرمجاز بپردازیم.

وی با بیان این که نمی توان گفت سهم بازار سرمایه در شرایط حاضر بیش از ۳۰ درصد است خاطر نشان کرد: کسانی که به سیستم بانکی پول می دهند باید سود سپرده دریافت کنند فلذا سود سپرده را پیشاپیش سیستم بانکی معین می کند و لذا این مسئله به عنوان اشتباه مطرح است.

سود سپرده در موسسات مالی غیرمجازبیشتر است

این نماینده مجلس با اشاره به علت پیدایش موسسات پولی و مالی غیرمجاز ادامه داد: پول دائما از بخش تولید به سمت بانک ها شیفت می شود لذا رقم سود سپرده ها در موسسات مالی غیرمجاز بالاتر است و بیشترین را جذب می کند.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه رکود در شرایطی رخ می دهد که قدرت خرید در بازار وجود ندارد ادامه داد: هر خانواده در یکی از موسسات پولی و مالی غیرمجاز سپرده دارد و این خود سبب می شود که قدرت خرید در بازار کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه پول در موسسات مالی غیرمجاز بلوکه می شود ادامه داد: مجلس ارتباط مستقیمی با موسسات پولی و مالی غیرمجاز ندارد به طوری که مجلس شورای اسلامی قانونگذار است و قانون تنظیم بازارهای پولی را وضع کرده و براساس آن بانک مرکزی مکلف شده که این مجموعه را ساماندهی کند.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه وظیفه مجلس نظارت است ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجلس نظارت بر سیستم بانکی دارد به طوری که این کمیسیون از مجموعه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دعوت می کند و تحقیق و تفحص های لازم را به عمل می آورد.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه نظارت باید همیشگی، دائمی و به صورت مکرر صورت گیرد گفت: نظارت بانک مرکزی بر بانک ها به صورت مستمر است.

وی با تاکید براینکه باید قوه قضاییه حمایت های لازم را به عمل آورد گفت: بانک مرکزی اعلام کرده که در قبال سرمایه گذارانی که در موسسات غیرمجاز سپرده دارند مسئولیتی ندارد فلذا از نظر قانونی این امر درست است.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: هیئت مدیره ای که کار موسسات پولی و مالی غیرمجاز را دنبال می کند باید مسئولیت سپرده گذاران را برعهده بگیرد.

بورس از موسسات غیرمجاز ضربه می خورد

صالح آبادی با اشاره به اینکه بورس از موسسات غیرمجاز ضربه می خورد گفت: این موسسات غیرمجاز به بازار سرمایه ضربه می زنند.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه متاثر از عوامل متعددی است بیان کرد: این عوامل می تواند شامل شرایط کلان اقتصاد داخلی، بین المللی، قیمت نفت و قیمت کالا در سطح جهانی باشد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه قیمت محصولات پتروشیمی، فولاد، سنگ آهن و فرآورده های نفتی متاثر از قیمت جهانی است بیان کرد: هر چه سطح سود بانکی بالاتر برود قیمت سهام کاهش می یابد.

نرخ سود بین بانکی امروزه در حال کاهش است

وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی را می توان برای نرخ سود در نظر گرفت گفت: نرخ سود بین بانکی امروزه در حال کاهش است.

صالح آبادی با تاکید بر ضرورت کنترل موسسات پولی و مالی غیرمجاز خاطر نشان کرد: مردم باید با ریسک این گونه موسسات بیشتر آگاه شوند.

وی با اشاره به اینکه حجم پول بازار سرمایه بیشتر از موسسات غیرمجاز است گفت: مجلس در کنار وضع قانون باید حمایت های لازم را به عمل آورد.

ضرورت حمایت قوای سه گانه از موسسات پولی و مالی مجاز

صالح آبادی با تاکید بر اینکه تمام قوای نظام هم نیز باید حمایت های لازم را در این راستا به عمل آورند گفت: قوه قضاییه با درک اهمیت این موضوع باید در کنار بانک مرکزی باشد. لذا اگر همه ارگان ها و دستگاه های مختلف کمک کنند کار بهتر به جلو پیش می رود.

وی با بیان اینکه در تورم بالا که بیش از نرخ سود بانکی است همه احساس پیروزی می کنند ادامه داد: به ساماندهی موسسات پولی و مالی مجاز پرداخته ایم لذا آن ها باید خودشان را با مقررات نظام بانکی تطبیق دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا