خبرمناظرهویدئو

مناظره دکتر مصباحی مقدم و دکتر قربانی عقیل آبادی

 پخش از: شبکه ۲ سیما
تاریخ پخش: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

برنامه گفتگوی ویژه خبری ۱۱ خرداد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین “غلامرضا مصباحی مقدم” عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و “پیمان قربانی” معاون اقتصادی بانک مرکزی به بررسی تورم تک رقمی پرداخت.

پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون تورم تک رقمی در کشور گفت: متأسفانه کشور به لحاظ تورم در رتبه سوم قرار دارد و این مسئله زیبنده کشور نیست.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به دستاوردهایی که در دو سال اخیر در کشور به وجود آمد افزود: در طی این دو سال با کاهش شدید تورم مواجه بودیم.

علاوه بر کاهش شدید تورم همزمان با رشد مثبت اقتصادی در کشور روبرو بودیم

وی با بیان این که علاوه بر کاهش شدید تورم همزمان با رشد مثبت اقتصادی در کشور روبرو بودیم ادامه داد: این امر با اتخاذ سیاست‌های مناسب صورت گرفت.

قربانی با بیان این که در طی سال اخیر همواره با تورم دو رقمی مواجه بودیم اظهار داشت: تورم ۱۵ درصدی در زمان مدیریت مناسب اقتصادی صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که هسته سخت تورم ۱۵ درصد است گفت: به واسطه شرایط توانستیم تورم را کاهش دهیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اولویت‌های بانک مرکزی افزود: در سال ۸۲ و ۸۳ به ترتیب تورم ۱۵٫۸ و ۱۵٫۲ بود.

قربانی با بیان این که در سال ۸۵ درآمد نفت افزایش داشت افزود: تورمی که یکجا کاهش می‌یابد پایدار می‌ماند بنابراین تورم به سطحی رسیده است که باید اقداماتی را انجام دهیم زیرا کاهش بیشتر ترتیبات جدیدی می‌خواهد.

هسته سخت تورم ۱۵ درصد نیست

مصباحی مقدم در ادامه برنامه در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا قبول دارید هسته سخت تورم ۱۵ درصد است گفت:هسته سخت تورم ۱۵ درصد نیست.

وی با اشاره به این که اگر رئیس بانک مرکزی بودم تورم را به شدت مهار می‌کردم اضافه کرد:قابلیت مهار تورم بیش از این وجود دارد بنابراین باید نقدینگی را به سمت تولید جهت داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که مبارزه با تورم رکود را تشدید می‌کند افزود: با ظرفیت‌های خالی اقتصاد در کشور روبرو هستیم بنابراین با جهت دادن نقدینگی به سمت تولید می‌توان موجب افزایش رشد شد.

مصباحی مقدم با اشاره به این که باید به مهار عوامل تورم زا پرداخت خاطر نشان کرد: هسته سخت تورم را ۱۰ درصد قبول دارم.

وی با اشاره به مؤلفه های تورم در اقتصاد ایران افزود: طی چند دهه اخیر چند بار به سمت تورم ده درصد نزدیک شدیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به این که با نزول تورم روی ۱۲ درصد در دوران احمدی نژاد و ده درصد در دوران ریاست خاتمی روبرو بودیم.

مصباحی مقدم با بیان این که در پایان سال ۸۳ تورم ۱۴٫۸ درصد و در پایان سال ۸۴ ، ۱۰٫۳ درصد بود گفت: در سال ۸۵ درآمدهای نفتی افزایش یافت به طور یکه اتکا به ۵۱ میلیارد دلار رسید.

وی با اشاره به این که در سالی که اتکا به نفت در اقتصاد کشور به وجود آمده بود تورم بالا بود بنابراین هر گاه اتکا به نفت کمتر باشد تورم هم نیز به مراتب کمتر می‌شود.

در ادامه برنامه قربانی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی بحث انضباط پولی اصلاح می‌شود گفت: مطالبی که دکتر صیف رئیس کل بانک مرکزی اشاره کردند ترتیباتی است که لازم است به آن پرداخته شود تا این که ما از منظر سیاست‌ها و انضباط پولی آن ره یافت لازم را برای کاهش تورم بتوانیم دنبال کنیم.

وی ادامه داد: نظام بانکی اقتصاد کشور ما در طی دهه های اخیر همواره با چند مسئله مواجه بوده که یکی از آن‌ها بدهی‌های انباشته دولت و دیگری تکالیفی است که در بانک مرکزی اعمال می‌شود ضمن اینکه بحث مطالبات معوق نیز مسئله ای است که آن هم ریشه در برخی تکالیف و اعمال دستورهایی دارد که در سال‌های گذشته بوده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی یادآور شد: طبق مطالعات انجام شده جمیع صاحب نظران بر این عقیده هستند که لازم نیست حتماً تمام مواردی که دکتر صیف چون مباحث انضباط پولی و مالی، بحث ارز ، بدهی دولت به بانک‌ها و… محقق شود تا ما آن زمان به سمت تورم تک نرخی حرکت کنیم، این موارد را به صورت همزمان می‌توان انجام داد، لذا با ترتیبات و توالی‌هایی که چیده می‌شود ما باید به گونه ای فعالیت کنیم که تورم تک نرخی شود که در این راستا برنامه‌هایی در بانک مرکزی وجود دارد ضمن این که هر یک از این برنامه‌ها زمان بندی جداگانه ای می‌طلبد.

ظرف یکی دو سال اخیر آرامش موجب کاهش تورم شده است

حجت الاسلام مصباحی مقدم در ادامه برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا باز هم می‌توانیم شاهد کاهش بیشتر تورم باشیم گفت: ظرف یکی دو سال قبل که دولت یازدهم روی کار آمد ما شاهد کاهش تورم ۱۹ درصد هستیم ولی بخش مهمی از عوامل این کاهش آرامش است یعنی دولت کار خاصی نکرده است.

وی ادامه داد: قبل از روی کار آمدن دولت جدید ناآرامی‌ها، تنش‌ها و بی ثباتی‌ها مایه رشد تورم بود ولی زمانی که دولت جدید روی کار آمد مردم احساس آرامش کردند ضمن این که دولت نیز در مسائل اقتصادی و پولی عاقلانه رفتار کرد و از این بابت آرامش به دست آمد و مدیریت خوبی نیز صورت گرفت که موجب کاهش تورم شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که ما همواره با تزریق سالانه نقدینگی بالای ۲۰ درصد در سال‌های اخیر روبرو بودیم گفت: بنده معتقدم اگر رشد ما مثبت ۶ درصد شود و نقدینگی ما ۱۵ تا ۱۸ درصد رشد کند ما می‌توانیم تورم را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.

ریشه ای ترین مسئله تورم ما مسئله رشد نقدینگی است

مصباحی مقدم ادامه داد: ریشه ای ترین مسئله تورم ما مسئله رشد نقدینگی است که عواملی چون کسری بودجه، اتکا به درآمدهای نفتی و تبدیل دلار به ریال باعث به وجود آمدن رشد نقدینگی می‌شود.

در ادامه برنامه قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار داشت: دستیابی به آرامش یکی از اقدامات دولت اما اگر نگاهی به ساختار متغیرها بیندازیم در سال ۹۱ ما بالای ۳۰ درصد رشد نقدینگی داشتیم ضمن این که همان موقع رشد اقتصادی ما منفی ۶٫۸ درصد بوده است.

وی ادامه داد: اما اگر شما ۵ سال قبل از سال ۹۱ را نگاه کنید ۲۵ درصد رشد نقدینگی بوده که در عین حال بالای ۲۲ درصد سهم پایه پولی بوده است اما در دو سال اخیر اقداماتی صورت گرفته که سهم پایه پولی کم شده و ظریف فزاینده بالا رفته است، همچنین در سال ۹۳ تغییر خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی صفر بوده است یعنی دولت در این خصوص انضباط مالی را کاملاً رعایت کرده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد:در خصوص ثبات بازار ارز نیز ترتیبات بانک مرکزی کاملاً موثر بوده است.

تسهیلات تکلیفی در سیاست‌های پولی اثر گذار است

قربانی همچنین در پاسخ به این سؤال که مردم چه زمانی انضباط مالی و بودجه ای را احساس خواهند کرد گفت: این مقوله ای است که به سادگی اتفاق نمی‌افتد ضمن این که تنها مباحث بودجه ای مطرح نیست بلکه مباحث شبهه بودجه ای نیز وجود دارد که از جمله آن می‌توان به بحث تسهیلات تکلیفی که در سیاست‌های پولی اثر می‌گذارد اشاره کرد لذا به همین دلیل است که رئیس کل بانک مرکزی تاکید دارد که در لایحه بودجه ۹۴ باید سعی کنیم تسهیلات تکلیفی را کاهش دهیم.

تسهیلات تکلیفی با نظر و موافقت دولت صورت گرفته است

حجت الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به این که چرا تسهیلات تکلیفی به دولت تحمیل می‌شود گفت: عمده تسهیلات تکلیفی تاکنون با نظر و موافقت دولت بوده و اگر مواردی نیز مجلس تکلیف می‌کند به دلایل اجتماعی است که از جمله آن می‌توان به بحث وام ازدواج اشاره کرد ضمن این که این تکالیف نیز بیشتر متوجه بخش قرض‌الحسنه است.

وی در خصوص این که درباره بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تا چه اندازه بانک مرکزی را مقصر می‌دانید گفت: بانک مرکزی باید خود انضباط پولی را نسبت به بانک‌ها رعایت کند ولی در یکی دو دهه گذشته ما این دقت و انضباط را نمی‌بینیم و شاهد هستیم که بانک مرکزی خیلی راحت به بانک‌ها اجازه برداشت منابع را می‌دهد.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب قربانی نیز به رقم بدهی دولت به شبکه بانکی اشاره کرد و گفت: رقم بدهی دولت به شبکه بانکی در انتهای سال ۹۳ هزار میلیارد تومان بوده و مجموعه بدهی بخش دولتی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی یکی از دریچه های اعتباری بانک مرکزی است

وی ادامه داد: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی یکی از دریچه های اعتباری بانک مرکزی و یکی از اجزای پایه پولی است که بانک مرکزی بر اساس صلاح دید می‌توان آن را افزایش دهد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا برای تک نرخی کردن نرخ تورم باید منتظر لغو تحریم‌ها باشیم یا خیر گفت:ما به هیچ وجه اصلاحاتمان را معطل تحریم‌ها نکردیم ضمن این که ما به دنبال یکسان سازی نرخ ارز به صورت پایدار هستیم.

رسیدن به تورم تک نرخ یک واقعیت قابل دسترس است

در انتهای این برنامه حجت الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به این سؤال که رسیدن به تورم تک نرخی یک واقعیت است یا رویا گفت: این یک واقعیت قابل دسترس است که حداکثر ظرف دو تا سه سال آینده می‌توانیم به آن برسیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا