خبرمناظرهویدئو

مناظره دکتر مصباحی مقدم و دکتر عبده تبریزی

 پخش از: شبکه ۲ سیما
تاریخ پخش: ۲ مرداد ۱۳۹۳

حجت الاسلام “غلامرضا مصباحی مقدم” مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص ابعاد اقتصادی جمع بندی مذاکرات وین تا زمان اجرایی شدن این توافق اظهار داشت: واقع مسئله این است که آنچه که تاکنون تحت عنوان توافق رخ داده و هم چنین با مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده بلکه ما یک حالت انتظاری را نسبت به ۴ تا ۶ ماه آینده داریم تا مسیری که این توافق باید در ایران آمریکا و سایر کشورهای ۱+۵ طی شود و آن زمان است که می توان انتظار تغییرات و تحولات را داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون تغییر اساسی رخ نداده است، گفت: علی رغم این موضوع روحیه امید بخشی در ملت ما به وجود آمده که این خود سبب شده یک آرامش خاطری در جامعه حاکم شود.

**تا فاصله اجرایی شدن توافق وین باید توقعات را مدیریت کرد

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب “حسین عبده تبریزی” استاد دانشگاه و عضو شورای بورس و مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه توافق وین دستاورد بزرگ و تاریخی است گفت: تا زمان اجرایی شدن این توافق باید توقعات را مدیریت کرد ضمن اینکه برنامه ریزی دولت باید در یک اعتدال صورت گیرد و باید واقع بینانه نسبت به اتفاقاتی که می افتد تصمیم گیری کنند.

هم چنین مصباحی مقدم نیز در خصوص نگاه دولت به ابعاد اقتصادی توافق وین تا مرحله اجرایی شدن آن گفت: معتقدم دولت باید با احتیاط حرکت کند و باید فرض را براین بگذارد که از نظر امکانات، امکانات قوی را در اختیار دارد و چیز جدیدی در اختیار ندارد.

وی هم چنین اظهار داشت: واقع بینی اقتضا می کند دولت خود را جلو جلو بدهکار نکند و خوش بینی مفرطی در جامعه ایجاد نکند.

**واقع بینی اقتضا می کند دولت خود را جلو جلو بدهکار نکند

نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: دولت باید گام های خود را با احتیاط بردارد ضمن این که باید به مردم این آگاهی را بدهد که بعد از ۴ تا ۶ ماه آینده نیز در باغ سرخ و سبز به روی ما باز نمی شود، بلکه آرام آرام تغییر و تحولات رخ خواهد داد.

** می توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار هم اعتبار بگیریم
در ادامه گفتگوی ویژه خبری عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستاوردهای دولت در دو سال اخیر یادآور شد: کنترل تورم از ۴۰ درصد به ۱۵ درصد یکی از اقداماتی بود که دولت انجام داد و با توجه به اصلاحات ساختاری تورم از این نرخ به بعد باید اقدامات و اصلاحات ساختاری صورت بگیرد و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران بدهی خارجی ندارد می توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار هم اعتبار بگیریم.

در ادامه گفتگوی وِیژه خبری مصباحی مقدم درباره رفتار اقتصادی جامعه گفت: با شرایطی که در جامعه پدید می آید مردم باید حساب شده و پخته عمل کنند و خرید و فروش غیرمتعارف خودرو یا مسکن در دستور کار قرار نگیرد و قرار نیست اتفاق عجیبی رخ دهد.
**خوشبختانه اقتصاد از بیماری در آمده و سکه و دلار انبار نمی شود

در ادامه گفتگوی ویژه خبری عبده تبریزی مشاور وزیر راه با اشاره به برنامه های دولت و ویژگی های آن مبنی بر تمرکززدایی سرمایه از مسکن تاکید کرد: خوشبختانه اقتصاد از بیماری در آمده و سکه و دلار انبار نمی شود و بازار از این سوداگری ها خارج شده است.

** امروز ۲۰ میلیارد دلار خانه خالی داریم و ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار خانه تخریب شده پیش از موعد داریم

وی ادامه داد: مقدار ساخت مسکن در چهار سال گذشته دو برابر شده و امروز ۲۰ میلیارد دلار خانه خالی داریم و ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار خانه تخریب شده پیش از موعد داریم و قیمت مسکن ارزان ساز در سال آینده رونق می یابد اما مسکن گران ساز تغییری نخواهد کرد.

در ادامه برنامه مصباحی مقدم نماینده مجلس با اشاره به مشکل رکود که از کمبود نقدینگی و عدم سرمایه گذاری نشات می گیرد یادآور شد: می توان با واگذاری بنگاه های اقتصادی در حد ۳۳ درصد و سوق دادن سرمایه به سمت تولید منتظر یک روند مثبت بود.

** سرمایه در گردش یک فرصت است

در ادامه گفتگوی ویژه خبری عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه در گردش یک فرصت است و در این پروسه به راه افتادن معاملات تجاری در این بخش گشایش ایجاد خواهد شد و متاسفانه نرخ بهره وری در کشور پایین است و بودجه جاری پاسخگوی همه نیازها نیست و باید سرمایه گذاری بلند مدت و انتقال تکنولوژی در نظر گرفته است.

در ادامه برنامه مصباحی مقدم نماینده مجلس با اشاره به لزوم جلوگیری از مصرف گرایی بیش از حد و پرداختن به تلفیقی از سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی برای رونق اشتغال تاکید کرد: دولت هم در این زمینه نگاه اشتغالزا دارد و طبیعتا کسانی که تحریم کرده اند در زمینه معامله با آن ها باید با احتیاط وارد شویم و آن ها (غربی ها) از یک سال گذشته با اشتیاق وارد میدان شدند.

در پایان گفتگوی ویژه خبری عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: بورس خیلی محافظه کارانه به شرایط موجود پاسخ می دهد و بازار با احتیاط پیش می رود به هیچ عنوان حبابی در کار نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا