فقط خبر

مصباحی‌مقدم:از کمک ناطق‌نوری به اصولگرایان ناامید شده‌ایم

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره حمایت یا عدم حمایت این تشکل از کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری،‌ گفت: جامعه روحانیت در این باره تصمیم‌گیری کرده اما این تصمیم تا حصول نتیجه در کمیته مشترک جامعتین اعلام نخواهد شد.
به گزارش خبرآنلاین اهم اظهارات وی در گفت‌وگو با ایسنا را در زیر بخوانید:

* {در پاسخ به سئوالی درمورد ائتلاف اصولگرایان} در جریان اصولگرا یک جریان حداکثری شکل گرفته است و جلسات آن منظم تشکیل می‌شود. ما امیدواریم این ائتلاف حداکثری تا آخر پایدار بماند. البته نشانه هایی هم مبنی بر پایدار ماندن آن وجود دارد و من هیچ نگرانی نسبت به ادامه ائتلاف ندارم. این ائتلاف هم در سراسر کشور و هم در تهران آثار مثبت خواهد داشت.آثارش این بوده که مجموعه جریانات اصولگرا امیدوار شدند که رقابت را درون جریان خودشان به حداقل برسانند به گونه ای که رقابت درون جریان اصولگرایی موجب تحویل دادن فضا به جریان رقیب یعنی اصلاح‌طلبان نشود.

*{درپاسخ به سئوالی درباره دلیل عدم حضور چهره های اصولگرایی همچون لاریجانی در ائتلاف} آقای لاریجانی به دلیل اینکه از قم کاندیدا شدند اظهار کردند که مستقل وارد عرصه می شوند زیرا جریان اصولگرا بنایش این نیست که تکلیف کاندیداها را برای کل کشور به طور متمرکز تعیین و اعلام کند. آقای لاریجانی طبیعتا همانند دوره های گذشته مورد حمایت علماء، مدرسین و مراجع در قم قرار می گیرند اما معنای سخن ایشان تعریضی به ائتلاف اصولگرایان ندارد و نیامدن شخص ایشان به ائتلاف از باب معذوریت ریاست مجلس است. یک وقت ایشان ممکن است نوعی تقابل با ائتلاف نشان دهد و یک وقت هم ممکن است همدلی نشان دهد ولو اینکه کسی را به ائتلاف نفرستد. موضع ایشان موضع دوم است. در واقع آقای لاریجانی نه تنها تقابل نسبت به ائتلاف نداشتند بلکه در گفتگوی ایشان با آیت‌الله موحدی کرمانی و همچنین گفتگویشان با من و آقای ابوترابی نشان همدلی با ائتلاف وجود داشت ولو اینکه ایشان از اول گفته بود کسانی را به عنوان نماینده خود در ائتلاف تعیین می‌کنند و این کار را نکردند و شاید هم نکنند. اما این به معنای مقابله با این حرکت نیست بلکه نوعی حمایت ضمنی از اصل ائتلاف نشان دادند حتی اگر نسبت به کاندیداهایی که نهایتا از این مجموعه بیرون می آید نظر مثبت یا منفی ندهند.

* {در پاسخ به سئوالی درباره حضور چهره های تندرو در ائتلاف} بیانیه سخنگوی شورای مرکزی ائتلاف به خوبی دو مرز را تبیین کرد و نشان داد که این دو مرز فتنه و انحراف است. یقینا و مطمئنا از جریان انحراف در این مجموعه کسی را نداریم و نخواهیم داشت و طبعا در انتخاب کاندیدا هم این نگاه مبنا خواهد بود. اما در مورد تعبیری که تحت عنوان حضور جریانات تندرو می‌شود باید گفت که هر کس می خواهد داوری و تحلیلی درباره ائتلاف داشته باشد باید ائتلاف را با ترکیب و خروجی آن ببیند زیرا آنچه مهم است برآیند کار ائتلاف است و برآیند کار ائتلاف هم تندروی نیست. اگر ما روی ائتلاف حساب می‌کنیم این ائتلاف، ائتلاف احزاب و شخصیت هاست و نمی‌شود این جریانات را به حساب اقدامات برخی اشخاص متهم به تندروی کرد .

*{در خصوص استفاده اصولگرایان از ظرفیت آقای ناطق نوری} ایشان خیلی جلوتر موضعی اتخاذ کرد که ما را از بهره برداری از شخصیتشان محروم کرد و گفت که وارد نمی‌شود . البته قبل از آن صحبت هایی با ایشان شده بود اما ما به نقطه ناامیدی نسبت به کمک ایشان رسیده‌ایم.

*{ در مورد حمایت یا عدم حمایت جامعه روحانیت مبارز از کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان } ما در مورد ایشان در شورای مرکزی بحث کردیم و تصمیم گرفتیم اما این تصمیم را رسانه‌ای نکردیم زیرا می‌خواهیم لیست ما با جامعه مدرسین در کمیته مشترک بین دو جامعه به توافق برسد و تا این لیست نهایی نشده و در این باره تصمیم گیری نشده اعلام موضع نخواهیم کرد و منتظر تصمیم کمیته مشترک می مانیم.

*{درباره شرکت کاندیداهای خبرگان در آزمون علمی } در مورد فراخوان برای حضور در آزمون طبعا شناخت شورای نگهبان مبنا قرار می گیرد، زیرا شورای نگهبان توسط خود خبرگان برای احراز صلاحیت کاندیداتوری خبرگان تعیین شده است . قانون اساسی از این جهت وظیفه ای را بر عهده شورای نگهبان نگذاشته و تکلیفی از این ناحیه بر شورای نگهبان وجود ندارد اما خبرگان به دلیل اینکه شورای نگهبان را جایگاه معتبر و شناخته شده ای می‌دانند این نهاد را برای احراز صلاحیت تعیین کرده است؛ پس این شورای نگهبان است که با توجه به شناخت از کاندیداها و سوابق تحصیل، تدریس، تحقیق و تالیف ممکن است کسانی را مستثنی کند و بگوید آن‌ها نیازی به حضور در آزمون ندارند که این مربوط به کسانی است که برایشان محرز است که صلاحیت لازم را از نظر علمی و سایر ابعاد دارند اما وقتی از این‌ها بگذریم اصل بر این است که بقیه برای آزمون کتبی و شفاهی و احراز صلاحیت دعوت شوند و جهات دیگر هم مورد بررسی قرار گیرد لذا برای شورای نگهبان نمی‌شود تعیین تکلیف کرد که چه کسی دعوت شود و چه کسی دعوت نشود و این تشخیص به عهده شورای نگهبان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا