فقط خبر

مجلس باید برای تصمیمات مهم خود، با کارشناسان مشورت کند و بر اساس آن قانون‌گذاری کند

 

حجت الاسلام مصباحی‌ مقدم در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به وظایف قانون‌گذاری و نظارت مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:

نظارت بر عملکرد یعنی مراقب باشد دولت و دستگاه‌های اجرایی از ریل خارج نشوند؛ اما مجلس برای اینکار باید به تعبیر حضرت امام خلاصه فضائل ملت باشد تا از عهده اینکار بربیاید.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه مجلس نباید از صاحب‌نظران خالی باشد، ادامه داد: مجلس باید برای تصمیمات مهم خود با کارشناسان مشورت کند و بر اساس آن قانون‌گذاری کنند، بنابراین اگر چنین مجلسی روی کار بیاید، انتظارات مردم را تأمین می‌کند.

*دخالت دولت در تشکیل مجلس دهم، باعث ورود نمایندگان وابسته به مجلس شد

مصباحی‌مقدم عدم نظارت مجلس بر سایر قوا را ضعفی بزرگ دانست و تصریح کرد: ما هیچ نظارت جدی از مجلس فعلی ندیده‌ایم؛ در حالی که باید نسبت به کج‌روی دولت تذکر داده و سؤال، استیضاح و تحقیق تفحص می‌کردند و صدایشان بلند می‌شد؛ یعنی به‌جای اینکه مردم اعتراض کنند باید صدای آنها بلند می‌شد که چنین نشد.

ایشان با اشاره به تعیین برخی بایدها و نبایدهای دولت به مجلس ادامه داد: شرایط و عملکرد مجلس به گونه‌ای است که گویا دولت این مجلس را شکل داده و هیچ واهمه‌ای هم از آن ندارد.

وی افزود: دولت در انتخابات دور دهم مجلس دخالت کرد و نتیجه آن ورود نمایندگانی وابسته به دولت به صحن بهارستان شد، اتفاقی که باید تلاش شود در دور یازدهم مجلس تکرار نشود.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه مجلس در هر دو حوزه قانون‌گذاری و نظارت ضعیف عمل کرده است خاطر نشان کرد: در موضوع مهم اصلاح قیمت بنزین مجلس وقتی متوجه شد دولت چنین قصدی دارد به جای رد پیشنهاد، با دولت همراهی کرد.

*نقص های «جمنا» در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بر طرف شده است

عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین با اشاره به تغییر برخی سیاست های جمنا در شکل‌گیری شورای ائتلاف تصریح کرد: جمنا با هدف حرکت از کف جامعه اصولگرایی بود، اما در آن نقش احزاب مورد غفلت قرار گرفت و باید این نقص در این دوره برطرف می‌شد.

وی افزود: شورای ائتلاف سناریوی جمنا را به کلی تغییر داده و نمایندگانی از احزاب فراخوان شده و این شورا را تشکیل دادند که این کارآمدتر است لذا آنچه که می‌تواند تکامل بخش این حرکت باشد حضور بقیه احزاب و جمعیت‌هاست.

مصباحی‌مقدم با تأکید بر اینکه برای یک لیست واحد در انتخابات باید وحدت و همگرایی وجود داشته باشد گفت: برای رسیدن به این هدف باید به همه احزاب فراخوان داده شود تا ما شاهد یک لیست واحد باشیم نه تعدد لیست تا آرای اصولگرایی تقسیم نشود.

*حضور نمایندگان احزاب در شورای ائتلاف به معنای سهامی بودن آن نیست

حجت الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به این ادعا که شورای ائتلاف تبدیل به یک شرکت سهامی شده است گفت: حضور احزاب مختلف در شورا به معنای تشکیل شرکت سهامی نیست بلکه ائتلافی برای رسیدن به یک لیست واحد بوده است و باید تمام کاندیداهای پیشنهادی با معیارهایی سنجیده شود.

وی افزود: جامعه روحانیت اعلام کرده اگر مجموعه نیروهای انقلابی به لیست واحد برسد از آنها حمایت می‌کند اما اگر دچار اختلاف شوند با داوری آن را حل می‌کند در غیر اینصورت نیز آن زمان تصمیم می‌گیرد چگونه در انتخابات ورود کند.

عضو جامعه روحانیت مبارز در پایان با بیان اینکه مجلس یازدهم باید مرکب از جوان‌ها و نخبگان و افراد با تجربه باشد تصریح کرد: مجموعه‌ای از افراد صاحب‌نظر و برجسته در حوزه های مجلس ورود کنند، اگر مجلسی با چنین ترکیبی شکل گیرد و مدیریت شود طوری که همه با هم همنوا عمل کنند قطعا اوضاع کشور تغییر خواهد کرد.

مصباحی مقدم همچنین گفت: مجلس آینده نیز باید مطابق شعارهای خود برنامه ارائه دهد و در هرصورت ذیل اسناد بالادستی نظام اعم از قانون اساسی، سیاست‌های کلی و چشم انداز بیست ساله کشور آنها را دنبال کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا