فقط خبر

انگیزه اصلی اعمال تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند انحصارطلبی‌های غرب باشد

حجت الاسلام مصباحی مقدم اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره انگیزه آمریکا برای تحریم علیه ایران گفت:

علت تحریم‌های ایران قبل از ماجرای برجام در ارتباط با این مسأله بود که ایران درصدد تولید بمب هسته‌ای است.

دروغ و غیرواقعی بودن این موضوع حتی برای امریکا هم واضح بود اما در نهایت شورای امنیت ملل متحد، ایران را با قطعنامه‌ای تحریم کرد. این درحالی بود که ما به معاهده ان پی تی ملحق شده بودیم. بر اساس قوانین این شورا کشورهای عضو این معاهده بر ایران نظارت کردند. شبهه و تردیدی در این زمینه به وجود نیامده بود مگر به صورت یک مورد سانتریفیوژ که مشخص شد ریشه آن هم خارجی بوده است و دارای آلودگی بالایی بود.

این سانتریفیوژ را از پاکستان و به عنوان سانتریفیوژ کارنکرده در اختیار ایران قرار داده بودند، اما در غنی‌سازی اورانیوم در پاکستان به کار گرفته شده بود که بعدها این مورد با ارزیابی دقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احراز و مورد تأیید قرار گرفت.

این یعنی تا قبل از برجام بهانه‌ای جز این وجود نداشت.

واقعیت مسأله در برجام آشکار شد که در توافق شش جانبه، ایران اعلام کرد که ما پایبند به ان پی تی هستیم و غنی‌سازی اورانیوم را ادامه می‌دهیم، اما هرگز درصدد دست یافتن به بمب‌های هسته‌ای نیستیم.

۱۵ بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نظارت‌های ویژه راستی آزمایی اعلام کرد، ایران تمام شروط معاهده برجام را پایبند بوده است. اما طرف‌های مقابل به آن پایبند نبودند و قبل از روی کار آمدن ترامپ شروع به برقراری تحریم‌های بیشتر نسبت به قبل از توافق کردند.

هنگامی که ترامپ وارد قدرت شد؛ به صورت رسمی از معاهده خارج شد و تحریم‌ها را برگرداند.

آنچه که پشت پرده تحریم هاست چیزی جز این نیست که امریکا نمی‌خواهد ایران جزو باشگاه هسته‌ای جهان از نظر علمی و قدرت فناوری هسته‌ای باشد.

این دانش و فناوری را منحصر به کشورهای محدود می‌کنند که مخصوص قدرت‌های بزرگ جهانی است و نمی‌خواهند کشورهایی مانند آلمان و ژاپن از این فناوری بهره‌مند شود. از این رو به بهانه‌جویی پرداختند.

ترامپ اعلام کرد که توافق برجام توافق بدی بوده است و ایران باید حتی یک سانتریفیوژ نداشته باشد و غنی‌سازی اورانیوم در هیچ حدی در ایران انجام نگیرد.

ایران باید برد موشک‌های خود را محدود کند و از همکاری با کشورهای منطقه که دچار بحران‌های داخلی شده‌اند صرف نظر کند.

همچنین حمایت از لبنان و فلسطین را هم کنار بگذارد. مسلم است این چیزی جز اعمال سلطه گری از استکبار جهانی علیه ایران نیست و ایران در مقابل این فزون خواهی‌ها مقابله خواهد کرد.

در نهایت می‌توان گفت انگیزه اصلی اعمال تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند انحصارطلبی‌های غرب باشد.

پایان/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا