خبرفقط خبر

آیت الله مصباحی مقدم: مپنا که با زیمنس و جنرال موتورز رقابت می‌کند امکان افزایش ظرفیت تولید برق دارد؛ دولت پول نمی‌دهد!

رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام: شرکت مپنا با شرکت زیمنس آلمان و شرکت آمریکایی جنرال موتورز در کشور‌های شمال آفریقا و حوزه آسیا رقابت می‌کند و در آن مناطق تولید ژنراتور و نیروگاه دارد؛ در ایران هم می‌تواند تولیدات خود را توسعه دهد و حتماً ظرفیت این کار را دارد، اما این تولید برای آن‌ها با صرفه نیست و پول این تولیدات به آن‌ها بر نمی‌گردد.

آیت الله غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با میزان، درباره ضرورت بهره گیری از صنعت هسته‌ای برای تولید برق در کشور گفت: خاموشی‌ها نتیجه بروز عوامل مختلفی از جمله تمهید مقدمات نکردن برای تامین برق بیشتر است.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی اینکه مصرف برق در اثر رشد سرمایه‌گذاری صنعتی افزایش پیدا می‌کند و جمعیت کشور نیز افزایش خواهد داشت و خانواده‌های جدیدی به وجود می‌آیند و وسایل برقی بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیش‌بینی این مسائل در برنامه‌های پنج ساله آمده بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در برنامه پنج ساله ششم گفته شده باید ظرفیت تولید برق بیست هزار مگاوات طی ٢ دوره ۵ ساله افزایش پیدا کند که متاسفانه برای اجرایی شدن آن، سرمایه‌گذاری نشده است.

 مصباحی‌مقدم گفت: یکی از علل این عدم سرمایه گذاری، به به‌صرفه نبودن تولید برق برمی‌گردد. هم اکنون در کشور تولید کنندگان برق در بخش خصوصی داریم و دولت از آن‌ها برق خریداری می‌کند، ولی برای خرید رقم‌های پایینی در نظر می‌گیرد که برای تولید کنندگان با صرفه نیست.

وی تصریح کرد: در این چرخه، تولید کننده برق را تولید و صادر هم می‌کند، ولی به پول آن دست پیدا نمی‌کند؛ عامل تحریم هم در این حوزه نقش آفرین است.

مصباحی‌مقدم عنوان کرد: باخبر هستم که شرکت مپنا از ماه‌ها قبل از وزارت نیرو طلبکار است و مطالبات آن‌ها پرداخت نشده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: همین شرکت‌ مپنا با شرکت زیمنس آلمان و نیز شرکت آمریکایی جنرال موتورز در کشور‌های شمال آفریقا و حوزه آسیا رقابت می‌کند و در آن مناطق تولید ژنراتور و نیروگاه دارد. مپنا در ایران هم می‌تواند تولیدات خود را توسعه دهد و حتماً ظرفیت این کار را دارد، اما این تولید برای آنها با صرفه نیست و پول این تولیدات به آن‌ها بر نمی‌گردد. 

وی افزود: از طرف دیگر، از وقتی که هدفمندی یارانه‌ها انجام شده است، قیمت‌ها رشد جدی نکرده‌ و با تورم افزایش نیافته است؛ این باعث شده از طرفی مصرف برق بالا رفته و از طرف دیگر هم تولید به اندازه کافی صورت نگیرد.

مصباحی‌مقدم عنوان کرد: مجلس مصوبه‌ای دارد که برای زمان تحریم است و دولت مکلف است ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی تولید کند و این میزان برق اتمی همچنان در محاق است و آنچه اتفاق افتاده افزایش هزار مگاوات برق است.

وی بیان کرد: نکته دیگر اهمیت استفاده از انرژی خورشیدی و بادی است. در ایران با توجه به وجود شهر‌های کویری که درجه حرارت آنها به بالای ۵۰ درجه و بیشتر می‌رسد، می‌توانند به صورت بسیار گسترده‌ای برق خورشیدی تولید کرده و به خانواده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی داده و صادر کنند.


مصباحی مقدم با اشاره به اینکه از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم برای تولید برق عقب هستیم،گفت: اگر دولت جدید بتواند مصوبات قبلی مجلس را اجرایی کند، این مشکل برای همیشه برطرف خواهد شد و ما صادر کننده برق به کشور‌های همسایه هم خواهیم بود. 

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا